چکیده:
در این پژوهش محقق به بررسی عوامل موثر بر افزایش بهرهوری فرآیند یاددهی- یادگیری در کلاسهای چند پایه مقطع ابتدایی منطقه مارگون در سال تحصیلی 94-93 پرداخته است. در این راستا متغیرهایی شامل استراتژیهای یادگیری، رویکردهای یاددهی، نحوه آموزش و تجربههای تکنولوژیکی بر افزایش بهرهوری فرآیند یاددهی- یادگیری در کلاسهای چند پایه مقطع ابتدایی منطقه مارگون مورد آزمون قرار گرفته است. کلیه اعضای جامعه به تعداد 83 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. و پس از توزیع پرسشنامه از تعداد 80 پرسشنامه اطلاعات لازم در ارتباط با متغیرهای تحقیق گردآوری شد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد) و روشهای آمار استنباطی (آزمون نرمال استاندارد، خی دو، رگرسیون) و نرمافزار 18-Spss استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از ارتباط بهرهوری فرآیند یاددهی – یادگیری در کلاسهای چند پایه با استراتژیهای یادگیری، رویکردهای یاددهی و نحوه آموزش در این کلاسها است. بنابراین معلمان این کلاسها باید در امر آموزش چنین مسائلی را جدی گرفته و با دقت مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند در افزایش بهرهوری این کلاسها موفق باشند
خلاصه ماشینی:
توکلی و همکاران(1393) در مقاله خود تحت عنوان"بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مؤلفه های سرمایه فکری در اداره کل امور مالیاتی استان قم" به بیان ویژگی های سرمایه فکری می پردازند که عبارتند از:1-غیررقابتی اند؛ 2-بر خلاف داراییهاي فیزیکی که فقط براي انجام دادن یک کار خاص و در یک زمان خاص به کار گرفته می شوند، داراییهاي فکري را می توان به طور همزمان، براي چند امر خاص به کار گرفت ؛ 3-سرمایه انسانی و سرمایه رابطه اي قابلیت تبدیل شدن به مالکیت شخصی را ندارند، بلکه باید بین کارکنان، مشتریان و تأمین کنندگان مشترک باشند.
با لفزایش پیچیدگی طبقه بندی های سرمایه فکری، شکلی که به وجود می آید این است که عملیات حسابداری سنتی نمی تواند برای شناسایی و اندازه گیری دارایی نامشهود جدید سازمان به ویژه در سازمانهایی که مبتنی بردانش هستند کاری انجام دهد.
نتيجهگيري با توجه به اهمیت سرمایه فکری و نیروی انسانی برای سازمانها و به تبع در مراکز آموزشی بخصوص آموزش و پرورش و لازم و ملزوم بودن معلمان و دانش آموزان به یکدیگر و تاثیری که این دو قشر بر عملکرد یکئیگر دارند، لارم است نگاه ویژه ای به این دو قشر صورت گیرد.
مهمترین بحث در بُعد دانش آموزان، ایجاد انگیزه های لازم و استعدادیابی آنها است که نتیجه این عمل در درازمدت بر وجود نیروی کار مولد برای کشور تاثیر میگذارد.
منابع اکبری، طراوت، (1395)،« بررسی تاثیر مولفه های سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی(مورد مطالعه شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو)، مطالعات هنر و علوم انسانی، سال دوم، شماره 8 و9 (پیاپی:15و16)، جلد1 .