چکیده:
تحقق مفهوم شهر 24 ساعته و زندگی شبانه شهری از همان ابتدای مطرح شدن حتی در خاستگاه اولیه یعنی شهرهای غربی با مناقشاتی مواجه بوده است. طرفداران شهر 24 ساعته، زندگی شبانه را به معنی افزایش رونق اقتصادی، حضورپذیری فضاهای شهری، ارتقای امنیت، برندسازی فضایی و غیره تلقی میکنند. در مقابل، مخالفان به دلایلی نظیر هدررفت انرژی، بروز رفتارهای ناهنجار اجتماعی، آسیبهای زیست محیطی، افزایش فردگرایی و تنزل انسجام اجتماعی و غیره، زندگی شبانه در شهرها را توصیه نمیکنند.
بررسی نمونههای تجربی زندگی شبانه در شهرهای مختلف حاکی از آن است که نمیتوان الگویی واحد را برای زندگی شبانه متصور بود. در هر جامعهای متناسب با اقتضائات و امکانات، فرهنگ عمومی و مناسبات اجتماعی و حتی سیاستهای دولتها و مدیران شهری، نمونهای متفاوت محقق شده است.
ورود این مفهوم به جوامع اسلامی -از جمله کشور ایران- نیز مدیریت شهری و شهروندان را با چالشهایی در این زمینه مواجه ساخته است؛ از جمله اینکه آیا همان مفهوم غربی شهر 24 ساعته و زندگی شبانه امکان تحقق در ایران را دارد؟ چه میزان آن مفاهیم و اهداف با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تطابق مییابد؟ و اساساً نسبت بین مفهوم شهر 24 ساعته و زندگی شبانه با آموزههای اسلامی چیست؟ و لذا زندگی شبانه شهری موافقان و مخالفان جدی را در ایران درپی داشته است.
بازخوانی ادبیات نظری در زمینه شهر 24 ساعته با نگاه به آموزههای اسلامی و ظرفیتهای بومی و درون فرهنگی، احتمالاً میتواند استنباطی از مفهوم شهر24 ساعته و زندگی شبانه شهری ارائه کند و الگویی بومی از آن را متناسب با شهرهای کشورهای اسلامی از جمله ایران ارائه دهد. پژوهش حاضر با روشی کیفی به دنبال پاسخگویی به سؤالات فوق و ارائه الگویی از شهرهای 24 ساعته و زندگی شبانه مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ظرفیتهای سرزمینی- اعتقادی است.
The realization of the concept of 24-hour city and urban nightlife has been controversial from the very beginning, even in the original source, the western cities. Adherents of the 24-hour city believe that the nightlife increases economic prosperity, presence of urban spaces, security enhancement, space branding, and etc. In contrast, opponents do not recommend the nightlife in cities for reasons such as energy wastage, occurrence of crime and offensive behaviors, environmental damage, increasing individuality and reducing social cohesion, and etc.
Survey on existing examples of the nightlife in different cities suggests that a single pattern for nightlife cannot be imagined. In each society, according to requirements and facilities, general culture and social relations, and even the policies of the governments and the urban managers, different examples of the urban nightlife have been obtained.
The introduction of this concept into the Islamic societies - including Iran - has also posed challenges to the urban management and citizens, including whether the same western concept of the 24-hour city and the nightlife can be realized in Iran? To what extent do those concepts and goals conform to Iranian-Islamic culture and lifestyle? And basically, what is the relationship between the concept of the 24-hour city and the nightlife with the Islamic instructions? And so the urban nightlife has had serious proponents and opponents in Iran.
A review of theoretical literature of the 24-hour city, based on the Islamic instructions and the local and the cultural capacities, can probably provide inference of the 24-hour city and the urban nightlife in accordance with the Islamic lifestyle and cities of the Islamic countries, including Iran. The present study seeks to answer the above questions with qualitative method and to provide a pattern of the 24-hour cities and the nightlife based on the Islamic culture and the local capacities.