چکیده:
فرش بهعنوان یکی از نمادهای هنر و تمدن شرق در طول تاریخ، بسیار مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است؛ و در دورههای مختلف، با عناوین گوناگونی مانند هدیه پادشاهان، غنیمت جنگی، کالای تجاری و غیره، به این ممالک وارد شده است. حضور فرش در نقاشیهای ادوار مختلف هنر غرب، موضوع جالبی برای محققین این رشته است که پژوهشهای پیرامون آن از نیمه دوم قرن گذشته شروع شده و تا به امروز در حال بسط و گسترش است. مهمترین و شناختهشدهترین نوع فرش در نقاشیهای مذکور، فرش لورنزو لوتّو، زیر مجموعه فرشهای هولبایناست؛ که حضور آن در نقاشیهای رنسانس با یکی از آثار سباستیانو دل پیومبو، نقاش ایتالیایی اهل ونیز، شروع شده است؛ و به مدت دو قرن به صورت مستمر در نقاشی حاضر شده است. در این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی و تطبیقی با استناد به منابع کتابخانهای و تصویری، حضور این فرش در مهمترین آثار مربوط به آن دوران در ایتالیا، با در نظر گرفتن نظریه لوکا برانکاتی بررسی میشود. نتایج حاصل از بررسی نظریه مذکور و توصیف آثار، حاکی از آن است که فرش، با وجود داشتن ریشههای شرقی میتواند کلید واژهای مهم و موثر در نقد نقاشیهای رنسانس ایتالیایی باشد.
Carpet as one of the symbols of Oriental art and civilization absorbs the attention of Western countries all through history and in various eras arrived into theses territories under the different titles such as king’s gifts, booty, commercial commodity, etc. The presence of carpets in paintings of various periods of art history is an attractive subject for the researchers of this field and the researches which started in the second half of the last century is still expanding and extending. Following the method of library investigation and surveying the relevant documents, this article, initially, studies the historical aspects of the performed researches in this field and in addition to introducing and classifying different carpets existing in the paintings of Renaissance, surveys the presence of carpets in the most important works of that period in Italy according to the theory of Luca Brancati. As per these researches, the most important and the most well-known type of carpets in the mentioned paintings are Lorenzo Lotto carpet whose presence in Renaissance paintings started with one of the works of Sebatiano Del Piomio, Venetian painter of Italy, and continued their presence for two continuous centuries. The results of surveying the said theory and description of the works indicated that carpet, even with Oriental sources, can be a significant and effective key word in reviewing Italian Renaissance paintings