چکیده:
این نوشتار به بررسی سودمندی روش فرهنگی در تحلیل تأثیر عوامل نظارتی بر ارزش برند شرکت و همچنین پیشبینی ارزش برند با روش تخمینگر خطی و غیرخطی میپردازد. در این راستا، برای اندازهگیری ارزش برند از نسبت کیوتوبین استفادهشده است. متغیرهای مستقل اولیه در این پژوهش شامل متغیرهای نظارتی (ویژگیهای مدیریتی و کمیته حسابرسی) میباشد. یافتههای تجربی مربوط به بررسی 190 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1390 تا 1397، نشان میدهد که متغیرهای نسبت مالکان نهادی، استقلال هیئتمدیره، تخصص اعضای هیئتمدیره و مالکیت مدیریتی نسبت به سایر متغیرها قدرت بالاتری در تبیین ارزش برند با استفاده از روش فرهنگی دارند. بهعلاوه، از نتایج دیگر پژوهش میتوان به این موضوع اشاره کرد که در پیشبینی ارزش برند، روش تخمینگر غیرخطی توانایی بالاتری نسبت به روش تخمینگر خطی دارد
This paper examines the usefulness of the cultural approach in analyzing the effect of regulatory factors on the brand value of the company as well as predicting brand value by linear and nonlinear estimators. In this regard, the Q Tobin ratio has been used to measure brand value. Initial independent variables in this research include supervisory variables (management features and audit committee). The empirical findings related to the survey of 190 companies admitted to Tehran Stock Exchange during the period from 2012 to 2019 show that the variables of the ratio of institutional owners, the ratio of non-obligor managers, the company's political relationship, the ownership ratio and the concentration of ownership are stronger to explain the brand value by using cultural method than other variables of power. Moreover, the other result of the research is that in predicting brand value, the nonlinear estimator has higher ability than linear communication method.
خلاصه ماشینی:
تحليل نقش نظارتي شرکت (ويژگي هاي مديريتي و کميته حسابرسي ) بر ارزش برند در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از الگوريتم 1 هوش مصنوعي فرهنگي و تخمين گر خطي و غيرخطي سيد حسام وقفي*٢، صديقه کامران راد٣، اميد سروري٤، علي فياض ٥ چکيده ايــن نوشــتار بــه بررســي ســودمندي روش فرهنگــي در تحليــل تــأثير عوامــل نظــارتي بــر ارزش برنــد شــرکت و همچنــين پــيش بينــي ارزش برنــد بــا روش تخمــين گــر خطــي و غيرخطــي ميپردازد.
يافتـه هـاي تجربـي مربـوط بـه بررسـي ١٩٠ شـرکت پذيرفتـه شـده در بـورس اوراق بهــادار تهـران در بــازة زمــاني ١٣٩٠ تـا ١٣٩٧، نشــان مــيدهـد کــه متغيرهــاي نســبت مالکــان نهــادي، اســتقلال هيئــت مــديره ، تخصــص اعضــاي هيئــت مــديره و مالکيــت مــديريتي نســبت بــه ســاير متغيرهــا قــدرت بــالاتري در تبيــين ارزش برنــد بــا اســتفاده از روش فرهنگي دارنـد.
پـژوهش هـاي مختلـف نشـان مـيدهـد کـه در کالاهـا يـا خـدمات ، هـيچ ارزش واقعـي وجـود نـدارد، امـا ايـن ارزش در ذهـن مشــتريان ، بــه صــورت واقعــي و بــالقوه قــرار دارد و ايــن برنــد اســت کــه ارزش واقعي را در ذهـن مشـتريان ايجـاد مـيکنـد.
نيــاز بــه ســنجش عملکــرد يــک ســازمان از جنبــه هــاي مختلــف و بــا توجــه بــه ســطوح مختلــف در ادبيــات بازاريــابي غالبــاً موردتوجه قـرار گرفتـه اسـت ، بنـابراين ديـدگاهي بـراي ارزيـابي عملکـرد از طريق محصولات و خـدمات ارائـه شـده توسـط سـازمان وجـود دارد کـه بـه آن عملکرد برند گفته ميشود (چيراني ١ و همکاران ، ٢٠١٢).
The Impact of Corporate Governance Structure on the Financial Performance and Value of Companies Listed in Tehran Stock Exchange, Journal of Accounting and Auditing Research, 15, 1-26.