چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی برنامهی درسی پنهان با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان است که در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودهاند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد150نفر انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی برنامهی درسی پنهان حسن ملکی(1386) و خلاقیت عابدی(1372) استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، شامل (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی، شامل(ضریب همبستگی پیرسونR) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیل فرضیهها نشان داد که بین برنامهی درسی پنهان بطور کلی و مولفههای آن از جمله، رابطهی بین دانشجویی، روش تدریس استاد، ساختار فیزیکی دانشگاه، روابط استاد- دانشجویی با خلاقیت در سطح 0/01 رابطهی معناداری وجود دارد
The purpose of this study was to investigate the relationship between the hidden curriculum with creativity of students at Payame Noor University of Boukan during the academic year 2017-2018. The research method is descriptive correlational. The statistical population includes all students in the Payam-e-Noor University of Boukan, who have been studying in the undergraduate degree. The Sample size which included 150 Participents was selected by simple random sampling method. Hassan Maleki (2007) and Abedi's creativity (1993) From two questionnaires were used to collect the data. To analyze the datas, we used descriptive statistics including (mean, standard deviation) and inferential statistics including (Pearson correlation coefficient R). The results of analyzing the hypotheses showed that there is a significant relationship between hidden curriculum in general and its components, including student-student relationships, teacher teaching method, university's physical structure, student-student relationship with creativity in the level 0.01.