چکیده:
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. ازاینرو، در دنیای پرتلاطم و سرشار از رقابت کنونی، وجود رهیافتی مطمئن برای دستیابی به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت در شرکتها، میتواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد همراهی کند و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند؛ بنابراین شناسایی عوامل درونی و بیرونی موثر بر صادرات بالاخص صادرات فرش ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به این مهم هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی توسعه صادرات فرش ایران در دوره پسابرجام میباشد. جامعهی آماری این تحقیق، صادرکنندگان فرش دستباف ایران که تعداد آنها برابر با 110 نفر میباشند لذا از روش سرشماری به منظور توزیع پرسشنامه استفاده گردید که از این تعداد تنها 86 پرسشنامه جمعآوری و به منظور تجزبه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. روایی صوری، با استفاده ازنظرات اساتید مدیریت و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج حاکی از تاثیر عوامل درونی (تمایز، توانمندسازی، عوامل هزینهای، حمایت از مصرفکننده و فرهنگ سازمانی) و بیرونی (تمایل مشتری، دستیابی به کانالها، عوامل رقابتی، رفتار مصرف کننده خارجی و تحریمها) بر توسعه صادرات میباشد.
Export plays an important role in economic development and growth of the country. Therefore, a reliable approach to achieve short and long term goals in the companies in today's competitive world can support the company along the path to growth and development and bring the company to a position desirable for its managers and staff. It is important to identify the internal and external factors affecting the export especially the carpet export. Regarding this importance (or given this important), the purpose of this research is to provide a model (or a pattern of) for the Iran Carpet Export Development in Post-JCPOA period. Statistical population of this research is Iranian handmade carpet exporters which amount to 110 people, so census method was used to distribute the questionnaires from which only 86 questionnaires were collected and used for the analysis. Face validity and the construct validity were proved using the management experts' opinions and using factor analysis, respectively, and also the reliability of the questionnaire variables was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using SPSS software and Smart PLS. Results show the influence of internal factors (Differentiation, empowerment, cost factors, consumer protection and organizational culture) & external factors (Customer willingness, access to channels, competitive factors, external consumer behavior and sanctions) on export development.
خلاصه ماشینی:
مشکل اصلي صنعت فرش کشور، زيبايي، دوام و کيفيت پايين ، قيمت بالا و عدم مزاياي رقابتي براي رقابت با صادرکنندگان بين المللي نيست ، بلکه عمده معضلات اين صنعت را ميتوان در ضعف در تبليغات و فنون نوين بازاريابي ، بازرگاني بين الملل ، تحقيقات بازاريابي ، بروز ساختن آن ها، وجود تحريم ها و در مجموع تکيه بر تفکر سنتي و اکتفا به منابع ورودي خلاصه کرد؛ بنابراين ، پژوهش هاي گسترده بازاريابي ، شناسايي خواسته ها و نيازهاي مشتريان بازارهاي هدف ، آشناسازي تجار با فنون بازاريابي اينترنتي ، تجارت الکترونيک و بازرگاني بين الملل ، تحقيقات بازاريابي و در مجموع توسعه همه جانبه تبليغات و بازاريابي ميتواند گره از مشکلات جديد اين صنعت باز کرده و موجبات صعود مجدد ايران به رأس جدول برترين صادرکنندگان فرش در سرتاسر جهان را فراهم آورد (حق شناس کاشاني و سعيدي ، ١٣٩٠).
ابتدا به منظور بررسي وضعيت متغيرهاي تحقيق و مولفه هاي آنان ، از آزمون کلموگروف - اسميرنوف براي نرمال بودن داده ها، سپس با انجام تحليل عاملي تاييدي به بررسي مدل و در پايان با استفاده از روش معادلات ساختاري و نرم افزار Smart PLS استفاده گرديده است .
Development of firm export market oriented behavior: Evidence from an emerging economy, International Business Review xxx 18.
Orientation on the Export Performance of High-tech Small and MediumSized Enterprises”, Journal of International Marketing, Vol. 8 No. 3, pp.
Determinants of Export Performance: A Meta-Analysis”, Journal of Business Research, Vol. 55 No. 1, pp.
Export performance of emerging market firms, International Business Review 18,pp.