چکیده:
اصل تفکیک یکی از اصول اساسی و بنیادین حقوق بشردوستانه است که بر مصونیت
غیرنظامیان در مخاصمات و تمایز این گروه از نظامیان تاکید مینماید. امروزه متاسفانه
عدهای مسلماننما با کج فهمی و سوء برداشت از تعالیم دین مبین اسلام» دورنمای
تاریکی از این دین مقدس در خصوص آداب مخاصمات» به جهان منعکس نمودهاند؛ لذا
تبیین دیدگاه دین مبین اسلام به عنوان یکی از مهمترین ادیان دنیای معاصر در خصوص
اصل تفکیک. از اهمیت ویژهای برخوردار است. این نوشتار کوششی است در جهت
عرضة دیدگاه عمیق این دین مقدس در خصوص قواعد حاکم بر مصونیت غیر نظامیان در
جنگک» که امروزه در غالب اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین المللی مورد شناسایی
قرار گرفته و البته با این باور که قواعد مزبور علی رغم اینکه در ۱۴۰۰ سال پیش بیان
شده ولی در مقایسه با قواعد فعلی حقوق بشردوستانه از جامعیت بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
«حدثنـا إسـحاق بـن إبراهیـم ، قـال : قلـت لأبـی أسـامة ، حدثکـم عبیـد اللـه ، عـن نافـع ، عـن ابـن عمـر رضـی اللـه عنهمـا، قـال : وجـدت امـرأة مقتولـة فـی بعـض مغـازی رسـول اللـه صلـی اللـه علیـه وسـلم ، «فنهـی رسـول اللـه صلـی اللـه علیـه وسـلم عـن قتـل النسـاء والصبیان»(بخـاری ،١٤٢٢: ٤ / ٦١ ) گفتــار ســوم : روایاتــی کــه کشــتن زنــان و کــودکان و ســال خوردگان را حتــی در صــورت شــرکت آنــان در قتــال جایــز ندانســته اند مرحـوم شـیخ صـدوق در بـاب یکصـد و چهـارم کتـاب علـل الشـرائع روایتـی را نقـل نمـوده اسـت بدیـن شـرح کـه راوی می گویـد از حضـرت علی بن الحسـین A پرسـیدم چگونـه مالیات از زنـان سـاقط گردیـده ؟ حضـرت فرمودند:«رسـول خـدا J از کشـتن زنـان و کـودکان در بـلاد کفـر نهـی فرمودنـد مگـر آنکـه آنـان نیـز بـه مقاتلـه پرداختـه باشـند کـه در این صـورت نیـز حتی الامـکان تـا مادامـی کـه بیـم خللـی از ناحیه ایشـان نباشـد بایـد از کشتنشـان امسـاک و خـودداری نمـود، بـاری وقتـی از کشـتن ایشـان در بـلاد کفـر و حـرب ممنـوع باشـیم بـه طریـق اولـی در بلاد اسـلامی حـق کشـتن آن هـا را نخواهیـم داشـت و اگـر از دادن جزیـه و مالیـات امتنـاع هـم بورزنـد کشتنشـان مبـاح و جایـز نیسـت ، پـس وقتـی بـه هیـچ وجـه قتـل آن هـا مشـروع نیسـت مالیـات نیـز از آن هـا برداشـته شـده اسـت »(ابن بابویـه ،١٣٨٥: ٢ / ٣٧٦).