چکیده:
بیان مساله: ازجمله مباحث مطرح در جوامع مدرن امروزی که درواقع بخش اجتنابپذیری از زندگی افراد میباشد، مسئله استرس است. حضور افراد در محیطهای اجتماعی مانند فضاهای آموزشی همراه با درک سطوحی از استرس میباشد. فضاهای آموزشی دانشگاهی نیز جزء محیطهایی هستند که افراد در آن سطحی از استرس را تجربه مینمایند و این در حالی است که هدف اصلی در این فضاها رشد و شکوفایی افراد است و وجود استرس در نقطه مقابل اهداف مذکور قرار میگیرد. سوال تحقیق: سوالات پژوهش حاضر در راستای شناخت و استخراج عوامل تنشزای محیطی- کالبدی و میزان و درصد اهمیت هر یک از عوامل و بررسی مقبولیت و چالشبرانگیزی عوامل مستخرج میباشد. اهداف تحقیق: هدف اصلی این پژوهش، تلاشی در راستای کاهش استرس و افزایش آرامشپذیری فضایی برای کاربران در فضاهای آموزشی دانشگاهی است. روش تحقیق: پژوهش به روش پیمایشی و بهصورت تکنیک دلفی انجام گردیده است و در آن به نگرشسنجی از متخصصان و اساتید پرداختهشده است. سپس تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای شانون انجامشده است. پس از مطالعه و بررسی منابع کتابخانهای، مصاحبههای باز پاسخ طی زمانهای مختلف با دوازده نفر از روانپزشکان و روانشناسان و معماران خبره این حوزه صورت گرفته است، سپس به تحلیل محتوا پرداخته و مولفههای موثر بر استرس کاربران در فضاهای آموزشی دانشگاهی با توجه به وزندهی ضرایب اهمیت و مقبولیت آنها استخراج گردیده است. مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: عوامل مستخرج توسط پنج نفر از اساتید متخصص درزمینهٔ طراحی معماری در چهار دسته مجزا جای گرفتهاند. نتایج حاصلشده بیانگر این مطلب است که از میان کلیه عوامل مستخرج، چهار عامل اصلی شامل: 1- آسایش محیطی (39. 20 درصد)، 2- عوامل کالبدی و فیزیکی (32. 80 درصد)، 3- عوامل روانشناختی- اجتماعی (19. 20 درصد) و 4- عوامل ادراکی (8. 00 درصد) دارای نقش موثر بر میزان استرس افراد در فضاهای آموزشی هستند. چالش موجود در رابطه با عواملی است که از دیدگاه متخصصین استرسزا هستند و در مقابل آن توافق کامل افراد بر روی عواملی است که استرسزا نیستند؛ لذا در رابطه با عواملی که بیشترین درصد مقبولیت را کسب نمودهاند بیشترین اختلافنظر نیز وجود دارد و مسئله بررسی عوامل چالشبرانگیز خواهد بود.
Research Problem: One of the topics in modern societies that is actually an inevitable part of people's lives is the issue of stress. The presence of people in social environments such as educational spaces is accompanied by an understanding of levels of stress. University educational spaces are also among the environments in which people experience a level of stress, while the main goal in these spaces is the growth and prosperity of people and the existence of stress is in contrast to these goals.Research question: The questions of the present study are in order to identify and extract environmental-physical stressors and the extent and percentage of importance of each factor and to examine the acceptability and challenge of the extracted factors.Objectives of the research: The main purpose of this research is an effort to reduce stress and increase spatial relaxation for users in university educational spaces.Research Method: The research has been done by survey method and in the form of Delphi technique and in it the attitude of experts and professors has been studied. Then, the analysis of information was performed by Shannon content analysis method. After studying and reviewing library resources, open-ended interviews have been conducted at various times with twelve psychiatrists, psychologists and expert architects in this field, then content analysis and effective components on user stress in educational spaces. University has been extracted according to the weighting of the coefficients of importance and their acceptability.The Most Important Results and Conclusion: The factors extracted by five professors specializing in the field of architectural design are divided into four separate categories. The results indicate that among all the extracted factors, four main factors include: 1- Environmental comfort (39.20%), 2- Physical and physical factors (32.80%), 3- Psycho-social factors (20 19% and 4- Perceptual factors (8.00%) have an effective role on the level of stress in educational spaces. The challenge is related to factors that are stressful from the perspective of experts, and in contrast, people fully agree on factors that are not stressful; Therefore, there is the most disagreement about the factors that have gained the highest percentage of acceptance, and the issue of examining the factors will be challenging.