چکیده:
مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای در وزارت امور خارجه ج.ا.ایران، متولی امر دیپلماسی رسانه ای در دستگاه دیپلماسی کشور است. موضوع پژوهش حاضر، بررسی و پیاده سازی الگوی دیپلماسی رسانه ای در وزارت امور خارجه ج.ا.ایران است. این پژوهش به روش کیفی منتج از مصاحبه عمقی با 19 تن از مسئولین فعلی و سابق این وزارتخانه اعم از سخنگویان فعلی و گذشته، مدیران دیپلماسی رسانه ای و تعدادی از کارشناسان این حوزه که متولی امر دیپلماسی رسانه ای هستند، اساتید دانشگاه و صاحب نظران در حوزه دیپلماسی رسانه ای و است. تحلیل مصاحبه ها با روش تحلیل مضمونی صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که الگوی دیپلماسی رسانه ای در دستگاه سیاست خارجی، در وهله اول اقدام به رصد اخبار و وقایع در سراسر دنیا می نماید. در وهله دوم از طریق اطلاع رسانی اطلاعات، موضع گیری و جریان سازی، به تحولات پیش آمده پاسخ می دهد. طی این چرخه اقدام به ارزیابی اقدامات نموده، سپس در صورت لزوم به فعالیتهای سلبی رسانه ها، واکنش نشان می دهد. در پایان الگوی مطلوب دیپلماسی رسانه ای مبتنی بر نظرات کارشناسان این حوزه و در راستای رفع محدودیت ها و نقطه ضعف ها تدوین شده است.
The Center for Public and Media Diplomacy at the Ministry of Foreign Affairs is in charge of media diplomacy in the country's diplomatic apparatus. The subject of the present study is the study and implementation of the model of media diplomacy in the Ministry of Foreign Affairs of the Islamic Republic of Iran. This research is a qualitative method resulting from in-depth interviews with 19 current and former officials of this ministry, including current and past spokespersons, directors of media diplomacy and a number of experts in the field of media diplomacy, university professors and experts in The field of media diplomacy and. The interviews were analyzed using thematic analysis. The results of the research show that the model of media diplomacy in the foreign policy apparatus, in the first place, monitors the news and events around the world. Secondly, it responds to developments through information, stance, and streamlining. During this cycle, it evaluates the actions and then, if necessary, reacts to the negative activities of the media. In the end, the desired model of media diplomacy is based on the opinions of experts in this field and in order to eliminate the limitations and weaknesses.
خلاصه ماشینی:
امـروزه ٢٢٠ فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات ، گسترۀ دیپلماسی و سیاست خـارجی را بـه روزنامه ها و شبکه های تلویزیـونی کشـانده انـد، «زیـرا پیشـبرد سیاسـت خـارجی و دیپلماسی، بیش ازپ ش ی به میزان تأثیرگذاری تاکتیک هـای خبـری و رسـانه ای وابسـته شده است ؛ فضایی که سیاست مداران را بر آن داشـته اسـت کـه پـیش از هـر عمـل سیاسیای، اخبار رسانه ها را بررسی کنند و با جلب افکار عمومی بـر قـدرت عمـل سیاسی خود بیفزایند» (کلمان ١، ٢٠١٨: ١١٣٥).
الگوی مطلوب دیپلماسی رسانهای در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۳۵ پژوهشنامه علوم سیاسی م سال پانزدهم م شماره چهارم م پاییز ۱۳۹۹ چ > جمهوری اسلامی ایران» راهبرد مناسب و درستی را در حوزهةٌ دیپلماسی رسانهای خود در افغانستان بهکار نگرفته است و این مسئله سبب شده است که نتوان از ظرفیت موجود در این بخش برای تأمین منافع ملی کشور بهره گرفت.
1167076۷6 0085 4۸۰0۷۵۳۵02 65 الگوی مطلوب دیپلماسی رسانهای در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۲۳۹ پژوهشنامه علوم سیاسی م سال پانزدهم م شماره چهارم م پاییز ۱۳۹۹ چ ۲+ ۰ فصلهای پیشین آمدهاند نیز بههمراه مصاحبههای پیادهشده وارد نرمافزار 0۳ ۹/۸۳۵۸" شدند.
میرسد؛ * جریانسازی: گاهی برای برنامههای آتی وزارت امور خارجه» پیوستهای رسانهای تنظیم میشود و دراینراستا در داخل و خارج از کشور جریانسازی الگوی مطلوب دیپلماسی رسانهای در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱ چ + پژوهشنامه علوم سیاسی م سال پانزدهم م شماره چهارم م پاییز ۱۳۹۹ چ نس میکنند.