چکیده:
اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشم انداز بیست ساله بر ایجاد نظام های دانش محور و شکل گیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تاکید دارند. علاوه براین، هر یک از دستگاه های اجرایی کشور موظف به ایجاد و راهبری نظام های دانش بنیان و مدیریت دانش در حوزه ماموریت های خود می باشند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاه ها و سازمان های دولتی به ایجاد نظام های مبتنی بر دانش یا دانش بنیان شده است. از طرف دیگر، وجود چنین درخواست های کلانی در ایجاد نظام های دانش محور، موجب شکل گیری پیمانکارانی شده است که چه به شکل حقیقی یا حقوقی و یا چه دولتی و غیر دولتی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده اند. فضای کنونی در جذب و مصرف اعتبارات با توجه به تکالیف قانونی، عامل تسریع در فرایند سفارش نظام های دانش محور و شکل گیری صورت ظاهری از مدیریت دانش در دستگاه های مختلف، شده است. ایجاد غیر صحیح، نامتوازن و غیر منسجم و نیز بعضا فارغ از استانداردهای مدیریت دانش و عدم توجه کافی به مقتضیات بومی و ملی کشور در دستگاه های گوناگون در ایجاد نظام های دانش محور، چالش هایی را پدید آورده است که در قالب دو مقوله اجرایی و کلان می توان به آنها پرداخت. نهایتا، در راستای عبور از چالش های موجود، شکل گیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در راستای تدوین سند ملی ایجاد و راهبری نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است.
The strategic documents of Iran, such as the 20-year vision document, emphasize on establishing knowledge-based systems and development of the exchange of applied information. In addition, each of the governmental organizations and agencies is required to establish and operate knowledge-based and knowledge management systems regarding their missions and visions. The strategic documents emphasizes have been the main reason to focus on the development of knowledge-based systems in governmental organizations and agencies. On the other hand, the increase of demand in establishing knowledge management systems has caused of the formation of the new contractors, form public or private sectors, to develop the mentioned systems. The situation on credit allocation and consumption regard to legal comments on developing knowledge-based systems has been a main factor to accelerate the process of ordering knowledge-based systems and the establishment a showcase of the reality of knowledge management system. Creating incorrect, unbalanced and inconsistent as well as relying on non-standard knowledge-based systems and not paying enough attention to the national requirements in establishing of knowledge-based systems have created some micro and macro challenges. In order to remove these challenges, the establishment of the Supreme Council of Knowledge Management is suggested in fulfilling a national document on knowledge management system.
خلاصه ماشینی:
شکل گیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در برقراری هماهنگی ، انسجام و استانداردسازی در ایجاد نظام های دانش محور در دستگاه های اجرایی دکتر مازیار امیرحسینی 1 مطالعات دانش شناسی سال ششم ، شماره ٢٤، پاییز ٩٩، ص ١٦٧ تا ٢٠٥ نوع مقاله : مقاله مروری تاریخ دریافت : ٩٩/٠٢/٠٥ تاریخ پذیرش : ٩٩/٠٥/٠٩ چکیده تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی ، تأکید دارند.
نهایتاً، در راستای عبور از چالش های موجود، شکل گیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در راستای تدوین سند ملی ایجاد و راهبری نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است .
اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشم انداز بیست ساله بر ایجاد نظام های دانش محور و شکل گیری واژگان کلیدی: مدیریت دانش ، بخش دولتی ایران ، تکالیف قانونی، چالش های خرد و کلان ، استانداردسازی و هماهنگی، شورای عالی مدیریت دانش کشور ١.
٢. ٦ اهداف و کاربردهای مورد پیش بینی شکل گیری شورای عالی مدیریت دانش در کشور، در مرحله اول ، منجر به بر قراری ارتباط نظام مند بین وظایف شوراهای مرتبط مانند شوراهای عالی اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات ، انفورماتیک و شورای عالی آمار شده و عامل توانمندسازی شوراهای پشتیبان مانند شوراهای عالی پژوهش های علمی کشور، فرهنگ و آموزش عالی، آموزش و پرورش ، علوم ، تحقیقات و فناوری و فضای مجازی در راستای تولید و اشاعه نظام مند داده ، اطلاعات و دانش در فضای شبکه ای برای کلیه ذینفعان و نقش آفرینان در کشور است .