چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامههای ویژگی انگیزشی دانشی شغل (مورگسون و هومفری)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر)، جهتگیری هدف یادگیری (واندوال)، تمرکز تنظیمی پیشبردی (والاس)، تولید هدف (بیندل) و تلاش برای دستیابی به هدف (بیندل و همکاران) به کار گرفته شدند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS 23 و SPSS 23 استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای میانجی در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو، پریچر و هیز (2008) استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشاندهندهی برازش متوسط الگوی پیشنهادی با دادهها بود. برازش بهتر الگو و نتایج معنیدارتر از طریق همبسته کردن خطای یک مسیر حاصل شد. نتایج پژوهش نشان داد تمام فرضیههای مستقیم و غیرمستقیم تایید شدند. نتایج پژوهش نشان داد حالات انگیزشی (توانمندسازی روانشناختی، تمرکز تنظیمی پیشبردی و جهتگیری هدف یادگیری) نقش میانجیگر در رابطه بین ویژگی انگیزشی دانشی و فرایندهای انگیزشی (تولید هدف و تلاش برای دستیابی به هدف) ایفا میکند. بنابراین با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که ویژگی انگیزشی دانشی شغل بر فرایند انگیزشی و در نهایت بر پیامدهای سازمانی اثر مثبت میگذارد.
The aim of this study was designing and testing model of the effect of knowledge motivation characteristic on motivational processes with mediating role of psychological empowerment, promotion regulatory focus and learning goal orientation employees of Khuzestan Steel Co. The statistical population included employees of Khuzestan Steel Company. A sample of 350 persons was selected through stratified random sampling. Job characteristics (Morgeson & Homphery), learning goal orientation (VandeWalle), Psychological Empowerment (Spreitzer), Promotion Regulatory Focus (Wallace), Goal Generation (Bindel) and Goal Striving (Bindel et al) questionnaires were used. The path analysis method was used through AMOS-23 and SPSS-23 software packages for data analysis. also Preacher and Hayes Bootstrap procedure was used for testing indirect hypotheses in the proposed model. The findings of the study indicated that the proposed model fit the data relatively proper. Better fit and more significant results were obtained by correlating the errors of the two paths proposed AMOS modification indices. The results of the study confirmed direct hypothesis. In the case of indirect relationships, the results showed that all of the indirect hypotheses were confirmed. In addition the result showed that motivational states (psychological empowerment, promotion regulatory focus and learning goal orientation) have an indirect effect on the relationship between knowledge motivation characteristic and motivational processes (goal generation and goal striving). Also, the results showed that knowledge motivation characteristic had the positive effect on Motivational processes and ultimately organizational outputs.
خلاصه ماشینی:
Hsieh, Vivian Chen, Lee & Kao 2.
Wall, Corbett, Clegg, Jackson & Martin 8.
proactivity پژوهش ، سه نوع حالت انگيزشي (توانمندسازي روانشناختي ، جهت گيري هدف يادگيري و تمرکز تنظيمي پيشبردي ) به عنوان متغير ميانجي در رابطه بين ويژگي انگيزشي دانشي و فرايندهاي انگيزشي در نظر گرفته شده است که به آن ها پرداخته مي شود.
Gorman, Meriac, Overstreet, Apodaca, McIntyre, Park & Godbey 5.
لذا با توجه به جديد بودن ويژگي هاي شغلي مورگسون و هومفري در زمينه طراحي شغل ، و با توجه به اين که پژوهش کمي در اين زمينه در ايران و حتي در خارج از کشور صورت گرفته است ، بررسي پيشينه پژوهش و بررسي الگوهايي که در ارتباط با طراحي شغل مطرح شده اند منجر به طراحي الگوي پيشنهادي پژوهش حاضر گرديد که در آن ويژگي انگيزشي دانشي شغل بر فرايندهاي انگيزشي (توليد هدف و تلاش براي دستيابي به هدف ) از طريق متغيرهاي توانمندسازي روانشناختي ، جهت گيري هدف يادگيري و تمرکز تنظيمي پيشبردي تأثير مي گذارد و مسيرهاي معيني که ويژگي شغل روي نوع اهداف کارکنان اهداف تأثير مي گذارد، مورد بررسي قرار مي گيرد.
نتايج بوت استرپ مربوط به فرضيه هاي ميانجي گر (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٤ نتايج حاصل از تحليل بوت استرپ در برنامه ماکرو، پريچر و هيز (٢٠٠٨) براي روابط واسطه اي ، رابطه غيرمستقيم ويژگي انگيزشي دانشي و فرايندهاي انگيزشي از طريق توانمندسازي روانشناختي ، جهت گيري هدف يادگيري و تمرکز تنظيمي پيشبردي نشان مي دهد.