چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت اجرایی برنامه ریزی درسی دانشگاه محور در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 99-98 بوده است. از این جامعه آماری، 60 نفر به صورت تصادفی چند مرحله ای برای شرکت در نمونه انتخاب شده است و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که اعضای علمی دانشگاه فرهنگیان دارای دانش ، نگرش و مهارت کافی در زمینه اجرای برنامه ریزی درسی دانشگاه محور می باشند ولی دانشگاه فرهنگیان برای اجرای برنامه ریزی درسی دانشگاه محور از امکانات مناسب برخوردار نیست. همچنین بین جنسیت و مولفه نگرش اعضای هیات علمی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد (05/0>P). اما این رابطه بین جنسیت و مولفه های دانش و مهارت مشاهده نشده است (05/0< P).
This paper is concerned with the Feasibility study of the Implementation of University – based curriculum Development in farhangeian University. Four variables of knowledge, attitudes, skills and facilities of department teachers were assessed and evaluated. This study is descriptive and population sizes in this study has included all farhangeian University teachers education is 1398, 1399 the sample size included 60 teachers who were multistage random selected. questionnaire was used .the validity of the researcher made test waz CONFIRMED BY EXPERTS IN THE FIELD AND the reliability waz caleulated by test –retest as 0/92. . For the analysis of data from single-sample t -test and Pearson and Spearman correlation coefficient were used for statistical analysis . The whole results indicate that the contact groups have adequate knowledge, average attitude and inadequate skills for running University teachers – based curriculum development in farhangeian University teachers and there aren't appropriate facilities for running such schools There was also a significant and positive relationship between gender and attitude of faculty members (P <0.05). But no relationship was found between gender and knowledge and skill components (P <0.05).