چکیده:
از دیدگاه اسلام، اجتماع یا محیط اجتماعی از مهمترین عوامل و بسترهایی است که شخصیت انسان در آن شکل میگیرد. محیط اجتماعی در جوامع مختلف همواره در حال دگردیسی و هماهنگی با مقتضیات زمانی و مکانی است. امروزه در جهان ارتباطات و عصر تبلیغات، رسانه، جایگاه مهمی در ترسیم آرمانها و فرهنگ اجتماعی دارد. شبکههای گسترده جهانی در شکلدهی به افکار عمومی نقش مهمی دارند. دین اسلام همواره به سبک زندگی اسلامی توجه داشته و برای جنبههای زندگی انسان رهنمودهایی را ارائه کرده است که میتواند انسان را در مسیر رشد قرار دهد. کارگزاران جامعه و اندیشمندان حوزههای رفتاری و اجتماعی با توجه به تحولات سریع جامعه و عواملی مانند پیدایش شیوههای جدید زندگی، دگرگونی نگرشها و هنجارهای زندگی و پدیدار شدن مسائل اخلاقی-اجتماعی، توجه ویژهای به لزوم ترویج سبک زندگی اجتماعی مورد نظر فرهنگ اسلامی داشتهاند. مسئلهای که اینجا مطرح میگردد نقش کاربست هنرهای تصویری در ترویج سبک زندگی اجتماعی با استناد به قرآن و سنت است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی در صدد دستیابی به الگویی برای ترویج سبک زندگی اجتماعی اسلامی با رسانه به عنوان یکی از ابزارهای نوین ارتباطی است. در این راستا، پژوهش حاضر با رویکرد راهبردی و با هدف تعیین نقش قرآن و سنت بر سبک زندگی اجتماعی مردم در رسانه به این نتایج دست یافته که رسانه به دلیل اثرگذاری بر ساحتهای گوناگون زندگی منطقه خود، نقشی فراتر از تولید برنامه دارد. از این رو، پایبندی به دین و نهادینه ساختن ارزش های اسلامی و حذف برنامههای ضد دینی از مدار رسانه، بسیار با اهمیت است.
اهداف پژوهش:
1.واکاوی الگوهای مورد نظر زندگی اجتماعی در فرهنگ اسلامی با تأکید بر قرآن و سنت
2. بررسی نقش هنرهای تصویری و رسانه در ترویج سبک زندگی اجتماعی مطابق فرهنگ اسلامی
سؤالات پژوهش:
1.در فرهنگ اسلامی چه معیارهایی برای سبک زندگی اجتماعی برای افراد وجود دارد؟
2. هنرهای تصویری و رسانه در جامعه امروزی چه نقشی در ترویج سبک زندگی اجتماعی مطابق با قرآن و سنت دارند؟
From the Islamic point of view, society or communal environment is one of the most imperative factors and contexts in which human personality is formed. The social environment in diverse societies is constantly changing and adapting to the requirements of time and place. In today's world of communication and the age of propaganda, the media has an important place in depicting social ideals and culture. Wide global networks play a central role in shaping public opinion. The religion of Islam has always paid attention to the Islamic way of life and has provided guidelines for aspects of human life that can guide man on the path of growth. Community agents and intellectuals in the fields of behavior and society, due to the rapid changes in society and factors such as the emergence of new ways of life, changing attitudes and norms of life and the emergence of socio-ethical issues, pay exceptional consideration to the need to promote lifestyle; moreover, they have experienced the desired society of Islamic culture. The issue raised here is the role of the application of visual arts in promoting a social lifestyle based on the Qur'an and Sunnah. The present study applies a descriptive and analytical method to achieve a model for promoting Islamic social lifestyle with the media as one of the new communication tools. In this regard, the present study with a strategic approach and with the aim of determining the role of Quran and Sunnah on people's social lifestyle in the media has reached the conclusion that the media has a role beyond program production due to its impact on various areas of life. Hence, adhering to religion and institutionalizing Islamic values and removing anti-religious programs from the media are imperative. Research aims: 1. Analysis of the desired patterns of social life in Islamic culture with emphasis on the Qur'an and Sunnah 2. Investigating the role of visual arts and media in promoting social lifestyle according to Islamic culture Research questions: 1. In Islamic culture, what are the criteria for a social lifestyle for individuals? 2. What is the role of visual arts and media in today's society in promoting a social lifestyle in accordance with the Qur'an and Sunnah?
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج بدست آمده در پژوهش «ترسیم راهبردی اسلامی، در رویارویی با تاثیر رسانه های معاصر بر سبک زندگی خانواده و جوانان» درسال (1387) از وجدی محمد برکات و منصور حسن نشان میدهد که اثرگذاری همه جانبه رسانههای جهان که بیشتر در کنترل کشورهای غربی است، بر هیچ کس پوشیده نیست.
با توجه به اهمیت نقش رسانه ملی در سبک گفتار مخاطبان جوان و نیز کارکرد تربیتی رسانه ملی، در این پژوهش تلاش شده با اشاره به مسئولیت برنامهسازان در باره گفتار رایج در رسانه، معیارهایی براساس آموز های دینی استخراج شود.
با این تفاسیر باید گفت شکلگیری و تحول سبک زندگی در جوامع مختلف تحت تأثیر علل و عوامل مختلفی است که بازشناسی آنها و بررسی میزان آنها نقش مهمی در بهبود سبک زندگی اجتماعی افراد جامعه و پویایی جوامع دارد.
4. هنرهای تصویری در رسانه از نظر صاحبان علوم ارتباطات، در سالهای اخیر، محققان به کارکرد رسانهها و برای نمونه تلویزیون که نتیجه آن در سبک زندگی افراد جلوه میکند، توجه جدی داشتهاند.
5. سبک زندگی اجتماعی با استناد به قرآن و سنت و با تأکید بر هنرهای تصویری رسانه با توجه به حضور و نقش گسترده رسانههای جمعی در جامعه ایران به عوان یک جامعه اسلامی، ضرورت ساخت و تولید برنامههایی مطابق با قرآن و سنت مطرح میگردد.
تصویر شماره 3 نیز از جمله برنامههای قرآنی شبکه قرآن است که نقش مهمی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارد.