چکیده:
از جمله مسائلی که بین اندیشمندان محل مناقشه است، تمایز یا همسانی «نفس» و «روح» است که؛ «آیا «نفس» همان «روح» است یا اینکه دو حقیقت هستند و با هم تفاوت دارند؟» در قرآن کریم، «روح» از عالم امر و محصول نفخ و دمش الهی است و «نفس» به عنوان موجودی سیال، زنده و پویا در حرکت به سوی کمال، به میزان وسع خود مکلفبوده و هموست که چشندهی مرگ و مرهون اعمال خود بوده و پاداش و کیفر داده میشود؛ پس این «نفس» است که پاسخگوی همهی امورات است، نه روح. در کتاب الهی، حدود 300 بار واژهی «نفس» و 60 بار واژهی «روح» بهکاررفتهاست. در پژوهش پیشرو، آثار دو اندیشمند و قرآن پژوه بزرگ معاصر، امامخمینی و آیتالله جوادیآملی دربارهی این دو لفظ و حقیقت آنها واکاویشده و دستاورد آن، مبتنی بر این مطلب است که این دو حکیم نیز مانند بسیاری از حکمای متأخر و متقدم، در اکثر آثار خود، میان «نفس» و «روح» تفاوتیقائلنشده و این دو واژه را مشترک معنوی محسوبکردهاند؛ زیرا انسان را موجودی دو وجهی، فرضکردهاند که دارای دو بُعد ماده یا جسم و «نفس» یا «روح» میباشد؛ ولی آیتالله جوادیآملی در بیانات نهایی خود از انسان، او را موجودی چهار وجهی لحاظ کردهاند که در قوس نزول آفرینش از «روح»، «نفس»، ذهن و جسم تنزلیافته و در قوس صعودی خود، این مراتب را به نحو کمالی میپیماید؛ پس ایشان در نهایت، مراتب «روح» و «نفس» را از یکدیگر تفکیککرده و «نفس» را رتبهی میانی و «روح» را مرحلهی اعلای آدمی برمیشمارند.
The deference of between self and soul is chalenge of present search. The word of self was foregoing about Three hundred degree and the word of soul was stated about sixty degree in quran.. The self limited to that it is beholden with uses and acts- it is charger and self is taster of death in quran, but soul is resulted from command of Allah and producted with flatulence.The most of philosophers use the words for replacement. we understand that Emam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli were applied self and soul abreast too, and they are posited their for synonymous, because they are known human for one that he has two versions. one of the versions is physical and material then, another layer is otherworldly.opinions of the twin hakims are alike but finally, ayatollah javadi states that human is compound in the four degree and level and this levels consist physical, mind, self and soul. Basic word: self, Soul, Heaven,Emam Khomein,Ayatollah Javadi Amoli.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش پيش رو، آثار دو انديشمند و قرآن پژوه بزرگ معاصر، امام خميني و آيت الله جواديآملي درباره ي اين دو لفظ و حقيقت آن ها واکاويشده و دستاورد آن ، مبتني بر اين مطلب است که اين دو حکيم نيز مانند بسياري از حکماي متأخر و متقدم ، در اکثر آثار خود، ميان «نفس » و «روح » تفاوتي قائل نشده و اين دو واژه را مشترک معنوي محسوب کرده اند؛ زيرا انسان را موجودي دو وجهي، فرض کرده اند که داراي دو بعد ماده يا جسم و «نفس » يا «روح » ميباشد؛ ولي آيت الله جواديآملي در بيانات نهايي خود از انسان ، او را موجودي چهار وجهي لحاظ کرده اند که در قوس نزول آفرينش از «روح »، «نفس »، ذهن و جسم تنزل يافته و در قوس صعودي خود، اين مراتب را به نحو کمالي ميپيمايد؛ پس ايشان در نهايت ، مراتب «روح » و «نفس » را از يکديگر تفکيک کرده و «نفس » را رتبه ي مياني و «روح » را مرحله ي اعلاي آدمي برميشمارند.