چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تفکر و خود بالندگی با شایستگی مدیران آموزشی در
مدارس ابتدایی شهرستان عسلویه میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع
همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ٤٠٠ نفر از مدیران، معاونین و معلمان مدارس
ابتدایی شهرستان عسلویه میباشد در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای تعیین نمونه
مورد نظر استفاده گردید که با استفاده از روش کوکران و جدول مورگان ١٩٦ نفر به عنوان نمونه آماری
انتخاب گردیده است. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل پرسشنامه استاندارد سبکهای تفکر استرنبرگ-
واگنر (١٩٧٩)، پرسشنامه استاندارد بالندگی سازمانی (اسپایدز (٢٠٠٧) و پرسشنامه پرسشنامه استاندارد
شایستگی مدیران نیکنام (١٣٩٢) میباشد. روایی پرسشنامهها بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آن نیز بر
اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و بترتیب ٠,٨٦٥، ٠,٩١١ و ٠,٨٧٩ مورد ارزیابی و
محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه تحقیق میباشد. در این پژوهش از ضریب همبستگی
پیرسون و آزمون فریدمن جهت تحلیل فرضیات پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش
نشان داد بین سبکهای قانونی و اجرایی با شایستگی مدیران آموزشی در مدارس ابتدایی شهرستان عسلویه
رابطه مثبت و معنیداری و بین سبک قضایی با شایستگی مدیران آموزشی در مدارس ابتدایی شهرستان
عسلویه رابطه منفی و معناداری وجود دارد. و نیز بین خود بالندگی و خرده مقیاسهای بازبودن و شفافیت
سازمان، اعتماد به همدیگر، شمول و درگیری با همدیگر، بازخورد درونی و بیرونی و پرورش و
توانمندسازی شایستگی مدیران آموزشی در مدارس ابتدایی شهرستان عسلویه رابطه مثبت و معنی داری
وجود دارد. همچنین، بین ساختار سازمانی با لایه کم با شایستگی در مدیران رابطه معناداری وجود ندارد
خلاصه ماشینی:
و نيز بين خود بالندگي و خرده مقياس هاي بازبودن و شفافيت سازمان ، اعتماد به همديگر، شمول و درگيري با همديگر، بازخورد دروني و بيروني و پرورش و ٢٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پانزدهم ، پاييز ١٣٩٩ * * * * * توانمندسازي شايستگي مديران آموزشي در مدارس ابتدايي شهرستان عسلويه رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
همچنين مديران به سبب جايگاهي که دارند ميتوانند توفيقات ارزشمند و نيز ناکاميهايي را براي سامانه تحت مديريت خويش به وجود آورند؛ بنابراين بنيان نهادن رويکردهاي مديريت مبتني بر شايستگي از طريق عوامل موثر بر آن در سطح کارکنان در سازمان آموزش و پرورش ، ضررورت نياز به بررسي عوامل و تأثيرات آن است ؛ حال با توجه به مطالبي که گفته شد و از آنجا که پژوهش هاي اندکي در رابطه با سبک هاي تفکر و خودبالندگي با شايستگي مديران آموزشي انجام گرفته است ، پژوهش پيش رو به دنبال پاسخگويي به اين پرسش است : آيا بين سبک هاي تفکر و خودبالندگي با شايستگي مديران آموزشي در مديران مدارس ابتدايي شهرستان عسلويه رابطه معنادار وجود دارد؟ آموزش وپرورش و مديريت عالمانه و تخصصي آن ، عامل مهمي در توسعه يافتگي کشورها و جوامع خواهد بود.
٣٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پانزدهم ، پاييز ١٣٩٩ * * * * * جدول ٤- ضريب همبستگي بين سبک قضاوت گر با شايستگي مديران آموزشي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به آزمون ضريب همبستگي پيرسون به عمل آمده و نتايج ارائه شده در جدول (٤)، مشاهده ميشود که بين سبک قضاوت گر با شايستگي مديران آموزشي (٠,٠٥≥٠,٠٠٠ P= و ٠,٥٣٠-= r)، ارتباط منفي و معناداري وجود دارد، بنابراين فرض H٠ رد شده و در نتيجه بين سبک قضاوت گر با شايستگي مديران آموزشي در مدارس ابتدايي شهرستان عسلويه ، رابطه منفي و معنيداري وجود دارد.