چکیده:
امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده میشود. بازی
درمانی به کودکان کمک میکند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند، با این هدف که ویژگیهای
روانی خود را بشناسند. هدف این پژوهش بررسی بازی درمانی شناختی رفتاری بر مهارتهای ارتباطی
کودکان در خودمانده با عملکرد بالا است. جامعه آماری شامل کودکان ٧ تا ١٠ ساله درخودمانده با
عملکرد بالا که در سال ١٣٩٨ مدرسه پسرانه شهر دانش کرمان مراجعه کردهاند. ابزار سنجش در این
پژوهش برگه ثبت دادهها میباشد که از طریق مشاهده ی دقیق و علمی پژوهشگر انجام شده است. در این
پژوهش آزماینده دو بعد از ابعاد مهارتهای ارتباطی را که کودکان درخودمانده در آنها دچار نقص
می باشند و در پژوهشهای شارلوپ، والش در سال ١٩٨٦ و کانر در سال ١٩٤٣ به آنها پرداخته شده است.
را به صورت رفتارهای قابل مشاهده و اندازهگیری تعریف میکند و از طریق مشاهده دقیق و علمی به ثبت
هر یک از آنها میپردازد. بررسیها در این پژوهش نشان میدهد که فراوانی رفتارهای هدف بعد از اتمام
این برنامه مداخله، افزایش داشته است که این نشاندهندهی موثر بودن این برنامه مداخله میباشد. با استناد
به این پژوهش می توان به این نتیجه کلی دست یافت که بازی درمانی شناختی- رفتاری میتواند بر افزایش
مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
اين مهم است که دانش آموزان نظر مثبتي از معلمان شان داشته باشند، چرا که بازي درماني شناختي رفتاري بر مهارت هاي ارتباطي کودکان دبستان پسرانه شهر دانش کرمان / ٢٣٣ رهبري معلمان در کلاس درس اثر زيادي در ايجاد محيط آموزشي مؤثر دارد و کيفيت رفتار ميان فردي معلم و ارتباط با دانش آموزان نشانه اي است از کيفيت رهبري در کلاس درس .
يافته هاي تحقيق آزمودني اول : جدول ١: فراواني رفتارهاي هدف قبل از مداخله (خط پايه سه مرحله ايمشتمل بر رفتارهاي هدف در فاصله هاي زماني دو دقيقه اي) (به تصویر صفحه رجوع شود) بازي درماني شناختي رفتاري بر مهارت هاي ارتباطي کودکان دبستان پسرانه شهر دانش کرمان / ٢٣٩ جدول نشان دهنده فراواني رفتارهاي هدف در طي سه مرحله قبل مداخله (خط پايه ) ميباشد.
بازي درماني شناختي رفتاري بر مهارت هاي ارتباطي کودکان دبستان پسرانه شهر دانش کرمان / ٢٤١ آزمودني دوم : جدول ٣ : فراواني رفتار هاي هدف قبل از برنامه مداخله (خط پايه سه مرحله اي (مشتمل بر رفتارهاي هدف در فاصله هاي زماني دو دقيقه اي) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول نشان دهنده فراواني رفتارهاي هدف در مراحل قبل از مداخله (خط پايه ) ميباشد.
بازي درماني شناختي رفتاري بر مهارت هاي ارتباطي کودکان دبستان پسرانه شهر دانش کرمان / ٢٤٥ جدول ٦: فراواني رفتارهاي هدف بعد از برنامه مداخله (ارزيابي سه مرحله اي مشتمل بر رفتارهاي هدف در فاصله هاي زماني دو دقيقه اي) (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول نشان دهنده فراواني رفتارهاي هدف بعد از برنامه مداخله ميباشد.