چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان
دختر دوره دوم متوسطه بود.
روش تحقیق: این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی از نوع
همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقة ٦ شهر اصفهان
در سال تحصیلی ٩٧-٩٦ بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد ٢٠٠ نفر به عنوان حجم نمونه
انتخاب شد. از پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی، مهارت های اجتماعی ماتسون (١٩٨٣) و آزمون
اعتیاد به اینترنت یانگ (١٩٩٩) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از
آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و نرم افزار تحلیل آماری SPSS نسخه ٢٢ استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که از بین مولفه های مهارت های اجتماعی، پرخاش گری و تکانش گری
(٠/٧١) بالاترین میزان همبستگی را با اعتیاد به اینترنت داشت و کمترین میزان همبستگی با اعتیاد به اینترنت
مربوط به مولفه برتری طلبی (٠/١٦) بود. همچنین از بین مهارت های اجتماعی تنها مهارتهای اجتماعی
مناسب (به میزان ٠/٢١) و پرخاش گری و تکانش گری (به میزان ٠/٥٧) میتوانند اعتیاد به اینترنت را در دانش
آموزان پیش بینی کند (٠/٠٥>p). اما رفتارهای غیر اجتماعی، برتری طلبی و رابطه با همسالان قادر به پیش
بینی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان نیستند (٠/٠٥<P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که بین مهارت های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت
در دانش آموزان دختر دورة دوم متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
اما رفتارهاي غير اجتماعي، برتري طلبي و رابطه با همسالان قادر به پيش بيني اعتياد به اينترنت در دانش آموزان نيستند (٠٠٥ نتيجه گيري: با توجه به نتايج بدست آمده مي توان گفت که بين مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت در دانش آموزان دختر دورة دوم متوسطه رابطه معناداري وجود دارد.
Jun بررسي رابطه بين مهارت هاي اجتماعي با عتياد به اينترنت در بين دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه / ٢٥٥ با مؤلفه هاي آغازگري و خاتمه ، ابراز وجود، تقويت اجتماعي، همدلي و همکـاري داشـته بدين معنا که هر چه وابستگي شخص به اينترنت افزايش يابد اين مهارت ها کـاهش پيـدا ميکنند.
پژوهشگر در اين تحقيق بدنبال پاسخ به اين سوال ميباشد که آيا بين مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداري وجود دارد يا خير؟ مواد و روش ها اين پژوهش از لحاظ هدف ، يک تحقيق کاربردي و از لحاظ روش گردآوري داده ها، توصيفي از نوع همبستگي است .
اين ضريب همبستگي نشان ميدهد که بين اين دو متغير رابطه همبستگي منفي وجود دارد، يعني با افزايش مهارت هاي اجتماعي مناسب در افراد اعتياد به اينترنت در آن ها کاهش مييابد.
نتايج آزمون همبستگي نشان داد که ، بين اعتياد به اينترنت و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان به ميزان ٠/٥٥ رابطه وجود دارد.
بررسي رابطه بين مهارت هاي اجتماعي با عتياد به اينترنت در بين دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه / ٢٦٥ __Matson J.