چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و مهارتهای اجتماعی با
اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود.
روش تحقیق: این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع
همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقة ٦ شهر اصفهان
در سال تحصیلی ٩٧-٩٦ بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد ٢٠٠ نفر به عنوان حجم نمونه
انتخاب شد. از پرسشنامه های مشخصات جمعیت شناختی، مقیاس تجدیدنظر شدة الگوی ارتباطی خانواده،
مهارت های اجتماعی ماتسون (١٩٨٣)، آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (١٩٩٩) به عنوان ابزار پژوهش
استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و نرم افزار
تحلیل آماری SPSS نسخه ٢٢ استفاده شد.
یافتهها: با توجه به نتایج آماری بدست آمده بین مولفه جهت گیری گفت و شنود و اعتیاد به اینترنت به
میزان ٠/٥٨ رابطة معکوس، بین جهت گیری هم نوایی و اعتیاد به اینترنت به میزان ٠/٥٨ رابطة مثبت، بین
مهارتهای اجتماعی مناسب و اعتیاد به اینترنت به میزان ٠/٥٤ رابطة معکوس، بین رفتارهای غیر اجتماعی و
اعتیاد به اینترنت به میزان ٠/٤٧، بین پرخاشگری و تکانشگری با اعتیاد به اینترنت به میزان ٠/٧١، بین برتری
طلبی و اعتیاد به اینترنت به میزان ٠/١٦ و بین رابطه با همسالان و اعتیاد به اینترنت به میزان ٠/٤٦ رابطة
معکوس وجود دارد. از آن جا که سطح معناداری از ٠/٠٥ پایین تر بدست آمده است؛
نتیجه گیری: نتابج به دست آمده از این تحقیق، موید این می باشد که بین الگوهای ارتباطی خانواده و
مهارت های اجتماعی با اعتیاد به اینترنت رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
از آن جا که سطح معناداري از ٠/٠٥ پايين تر بدست آمده است ؛ نتيجه گيري: نتابج به دست آمده از اين تحقيق ، مويد اين ميباشد که بين الگوهاي ارتباطي خانواده و مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت رابطه معناداري وجود دارد.
لذا پژوهشگر در اين تحقيق بدنبال پاسخ به اين سوال ميباشد که آيا بين الگوهاي ارتباطي خانواده و مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداري وجود دارد يا خير؟ 1.
اين ضريب همبستگي نشان ميدهد که بين اين دو متغير رابطه همبستگي منفي وجود دارد، يعني با افزايش جهت گيري گفت و شنود در افراد اعتياد به اينترنت در آن ها کاهش مييابد.
اين ضريب همبستگي نشان ميدهد که بين اين دو متغير رابطه همبستگي مثبت وجود دارد، يعني با افزايش جهت گيري همنوايي در افراد اعتياد به اينترنت در آن ها افزايش مي يابد.
Internet Addiction Test ٢5٤ جدول (١) جدول همبستگي بين الگوهاي ارتباطي خانواده و مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي نشان داد که ضريب همبستگي بين نمره افراد در مولفه مهارت هاي مناسب و اعتياد به اينترنت آنان ٠/٤٥- است .
اين ضريب همبستگي نشان ميدهد که بين اين دو متغير رابطه همبستگي منفي وجود دارد، يعني با افزايش مهارت هاي مناسب در افراد اعتياد به اينترنت در آن ها کاهش مييابد.
از آن جا که سطح معناداري از ٠/٠٥ پايين تر بدست آمده است ؛ بنابراين مي توان گفت بين الگوهاي ارتباطي خانواده و مهارت هاي اجتماعي با اعتياد به اينترنت رابطه معناداري وجود دارد (٠٠٥>p) و فرضيه پژوهشي تأييد شده است (٠٠٥>p).