چکیده:
سواد رسانه ای" نهضتی علیه رسانهها نیست، بلکه عادات رسانهای افراد را تغییر میدهد و با هوشیار
کردن مخاطبان به آنها میآموزد چطور از رسانهها استفاده کنند. شهروندانی که سواد رسانهای دارند، از
طریق رسانه میزان آگاهی و توان دریافت اطلاعات خود را بالا میبرند و با همین توان به سمت تقویت
روحیه انتقادی بیشتر حرکت میکنند و رابطه یکسویه و انفعالی را به جریانی دو سویه و فعال تبدیل
می کنند. در این مقاله به بررسی سواد رسانهای معلمان آموزش و پرورش بر نحوه جامعه پذیری دانش
آموزان پرداخته میشود. به لحاظ مفهومی از روش مطالعة اسنادی١و از حیث تجربی برای بررسی متغیرها
و چگونگی توزیع آنها در جامعه از روش پیمایشی استفاده کردهایم. جامعه آماری در این پژوهش
عبارتست از کلیة دانش آموزان مدارس ابتدایی در شهرستان ایلام میباشد. برای تعیین حجم نمونه نیز از
فرمول «کوکران» با پنج درصد خطا و ٩٥ درصد اطمینان استفاده شد. در این پژوهش از روش پرسشنامهای
استفاده شد. بعد از اینکه دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد، نوبت به آماده سازی دادهها
جهت تحلیلهای مورد نـظر مـی رسد. در این مرحله ابتدا دادهها را کدگذاری - کمی کردن دادههای
خام- کرده و سپس وارد نرم افزار رایانهای کردیم. دراین بررسی، جهت پردازش دادهها از برنـامه SPSS
نسخه ٢٢ تحت وینـدوز استفـاده شده است و برای طراحی جداول و نمودارها از برنامههای Excle و
Word نسخة ٢٠١٣ استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها - یعنی آزمون فرضیههای مطرح شده در
تحقیق – آزمونهای مختلف آماری با استفاده از قابلیتهای نرم افزار SPSS میباشد. نتایج نشان داد بین
میزان سواد رسانهای دبیران آموزش و پرورش و توسعه مدل تفکر انعکاسی رابطه معناداری وجود دارد.
بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش و نحوه جامعه پذیری دانش آموزان رابطه معناداری
وجود دارد. بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش و شکل گیری دیدگاه انتقادی دانشآموزان
بر رسانهها رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان سواد رسانه ای دبیران آموزش و پرورش و مواجهه
دانش آموزان با رسانهها و محتوای آنها رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
1. Documentary Study فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ بين ميزان سواد رسانه اي دبيران آموزش و پرورش و نحوه جامعه پذيري دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد.
٣١٨ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ جدول ٣: ميزان ضرايب متغيرهاي مستقل بر حسب مقادير استاندارد و غير استاندارد (به تصویر صفحه رجوع شود) همبستگي بين ميزان سواد رسانه اي معلمان آموزش و پرورش و توسعه مدل آموزش تفکر انعکاسي در دبيرستان هاي دخترانه غير انتفاعي نشان داد که ، سواد رسانه اي با ميزان بتاي٠/٧١ قدرت تبيين متغير وابسته را دارد.
جدول ٥: Anova (به تصویر صفحه رجوع شود) ٣١٩ سواد رسانه اي معلمان آموزش و پرورش بر نحوه جامعه پذيري دانش آموزان مدارس ابتدايي ايلام سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ سطح معني داري ارائه شده در جدول بالا با توجه به مقدار f که برابر ١٠٨٧ و سطح معني داري کمتر از ٠/٠١ است که حکايت از تاييد مدل رگرسيوني است و متغير مستقل قادر به پيش بيني تغييرات متغير وابسته مي باشد.
جدول ١٠: Anova (به تصویر صفحه رجوع شود) ٣٢١ سواد رسانه اي معلمان آموزش و پرورش بر نحوه جامعه پذيري دانش آموزان مدارس ابتدايي ايلام سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ سطح معني داري ارائه شده در جدول بالا با توجه به مقدار f که برابر ٤١٧ و سطح معني داري کمتر از ٠/٠١ است که حکايت از تاييد مدل رگرسيوني است و متغير مستقل قادر به پيش بيني تغييرات متغير وابسته ميباشد.