چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر خلاقیت دانش آموزان دورهی ابتدایی شهر
ارومیه در سال تحصیلی ٩٨-٩٧ انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون –
پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر دورهی
ابتدایی شهر ارومیه بودند. نمونه مورد مطالعه متشکل از ٦٠ نفر دانشآموز پایه ششم ابتدایی با روش
تصادفی چند مرحلهای در گروههای آزمایش و کنترل به طور برابر قرار گرفتند. پرسشنامه سنجش خلاقیت
عابدی (CT) به عنوان پیشآزمون – پس آزمون به کار برده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس با
نرمافزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که آموزش فلسفه بر خلاقیت دانش آموزان
ابتدایی شهر ارومیه موثر است. همچنین یافتههای حاصل از نتیجه تحلیل کورایانس نشان داد که نمره ی
مولفههای، سیالی، بسط، ابتکار، انعطاف پذیری، معنی دار میباشد در نتیجه تفاوت معنی داری بین گروه
گواه و آزمایش در مولفههای خلاقیت دانش آموزان وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
اثر بخشي آموزش فلسفه بر خلاقيت دانش آموزان دوره ي ابتدايي شهر اروميه سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ مقدمه خلاقيت يا آفرينندگي يکي از موضوع هاي بسيار جالب و بحث انگيز در حوزه هاي مختلف علمي به ويژه علوم تربيتي و روانشناسي است .
اين برنامه در پي ٣5٧ اثر بخشي آموزش فلسفه بر خلاقيت دانش آموزان دوره ي ابتدايي شهر اروميه سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ آن است تا با بهره گيري از مجموعه داستان هايي با مضامين فلسفي، ويژگيهاي اساسي تفکر فلسفي را به کودکان بياموزد (ضرغامي و همکاران ، ١٣٩٠).
سوال دوم : آيا آموزش فلسفه بر افزايش بر بعد سيالي دانش آموزان دوره ابتدايي تاثير دارد؟ ٣٦٢ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ جدول شماره ٤: نتايج تحليل کواريانس دو گروه آزمايش و گواه در سيالي دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس نتايج جدول ٤ تحليل مقدماتي براي ارزيابي همگني بين شيب ها نشان ميدهد که اثر متقابل بين متغيرکوارينت (پيش آزمون ) و عامل معنادار نميباشد در نتيجه پيش فرض هاي مربوط به نرمال بودن تقريبي و همساني واريانس ها برقرار و شرايط لازم براي استفاده از آزمون تحليل کوواريانس وجود دارد.
٣٦5 اثر بخشي آموزش فلسفه بر خلاقيت دانش آموزان دوره ي ابتدايي شهر اروميه سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ برنامه آموزش به کودکان سبب ميشود که آنها بدون ترس از اشتباه به طور مداوم در فراگيري راه هاي نوين پردازش اطلاعات تلاش کنند و از اين طريق قدرت تفکر و خلاقيت خود را بهبود بخشند.