چکیده:
یکی از نیازهای اساسی جامعه بشری نیاز به تعلیم و تربیت است که در حال حاضر این رسالت خطیر بر عهده نهاد آموزش و پرورش است. با شیوع ویروس کرونا در کشورمان، این ویروس، تمام نهادهای دولتی و غیردولتی را درگیر خود ساخت. به گونهای که کمتر نهادی میتوان یافت که؛ در ارائه خدمات بهینه به گروههای مختلف اجتماعی دچار تقلیل و یا تغییر رویه نشده باشد. آموزش و پرورش هم که با شیوههای رایج و حضوری معلم و دانشآموز، فرایند یاددهی و یادگیری را در سرلوحه کار خود داشت، بیشتر از سایر نهادها به دلیل حضور طیف وسیعی از دانش-آموزان در مدرسه و احتمال ابتلا و انتقال بیماری به سایرین، دچار چالشی شد که باید مدارس را تعطیل میکرد و زمان آموزش را به پایان بحران کرونا موکول میکرد؛ اما از آنجایی که فرایند یاددهی و یادگیری تنها به روش حضوری خلاصه نمیگردید؛ آموزش و پرورش رسالت خود را بطور گسترده و منسجم در قالب آموزش تلویزیونی و شبکههای مجازی از سرگرفت. در این میان شبکه آموزشی دانشآموزی (شاد)، بعنوان شبکهای نوپا و پویا در نظام تعلیم و تربیت ایران جای سایر پیامرسانهای داخلی و خارجی را گرفت. این شبکۀ نوپا و داخلی آموزش و پرورش باید ظرفیتها و امکانات بالنسبه بیشتری نسبت به سایر پیامرسانها داشته باشد تا هم در ارائه خدمات دچار تقلیل نگردد و هم در عین حال دغدغه والدین را در آسیبپذیری از رسانههایی که اعضای مکتب فرانکفورت "صنعت فرهنگ" مینامند، کاهش دهد. در این نوشتار تلاش می شود علیرغم محدود بودن منابع و نو بودن شبکه آموزشی دانشموزی ظرفیتهای این شبکه را برشماریم و در حد توان علمی خود این مهم را برای کاربرانش معرفی کنیم. در این تحقیق، به روش اسنادی و کتابخانهای، مجموعهای از اطلاعات مدون که به تبیین چیستی، چرایی و چگونگی این شبکه، در نظام تعلیم و تربیت متناسب با نظام فکری، ارزشی و زیرساختهای فناوری اطلاعات موجود در کشورمان است، جمعاوری شده است.
خلاصه ماشینی:
»(خضرنژاد،6:1394) با وجود همه نقدها و سودمندیهایی که از شبکههای اجتماعی مجازی متصور است؛ تیم فنی همراه اول یکی از پرکاربرد ترین اپلیکیشنهای تعاملی کشور را با عنوان "شبکه آموزشی دانشآموزی"(شاد) برای وزارت آموزش و پرورش طراحی و به اجرا گذاشت که هم از طرفی میتواند اهداف آموزش و پرورش را فراهم نماید و هم از طرف دیگر می تواند دغدغه و نگرانی اولیاء را کاهش دهد.
) مستند سازی توانایی ها، نتایج و تمامی موارد مورد نیاز به صورت خودکار نمایش و تحلیل کاربر از پیشرفت و ارتقا ارائه راهکار برای برنامه ریزی تدوین استراتژی آموزشی معلم اطلاع والدین از روند تحصیلی و رفتاری دانش آموز 6-2-15-شادینو در دورانی که به سرعت در حال تغییر است، ارائه راهکارهای چابک و انتقال تجارب و بررسی نمونه های مطالعاتی نیز بیش از دیگر منابع اصلی اعم از کتاب ها، مقالات و سایت های معتبر مورد توجه قرار میگیرد چراکه سهولت دسترسی به این راهکارها بیش از منابع دیگر است و دانش سازمانی و مدیریت چنین دارایی نامحسوسی در راستای حفظ و به دست آوردن مزیت رقابتی برای آموزش و پرورش ضروری است؛ شادینو به منظور ایجاد یک شبکه اجتماعی حرفهای که اساس آن بهبود فرایندهای آموزشی و تعاملی جامعه مدیران و معلمین است، توسعه داده شده است چرا که دانش هنگامی می تواند به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانها منجر شود که در سطح سازمان به اشتراک گذاشته شود.