چکیده:
اگر بخواهیم توان عملکردی یک رسانه را در بستر تبلیغاتی مورد سنجش قرار دهیم، باید به قدرت اثربخشی آن بر تفکرات مردم در یک جامعه، بهعنوان یکی از معیارهای مهم ارزشیابی، توجه کنیم. چنانچه آن رسانه بتواند با معرفی برند مورد تبلیغ، نظر مخاطبان را به سمت خرید محصولات آن برند، سوق دهد، نشانگر این نکته است که توانسته است تا رسالت تبلیغی خود را به شکلی صحیح به سرانجام برساند. در این تحقیق، هدف شناسایی تاثیرات ویژگیهای بصری بیلبوردهای تبلیغاتی در بیلبوردهای تبلیغاتی فروشگاههای شهر کتاب در سطح شهرستان بابل و دستیابی به الگوی مشخصی برای سوق دادن طراحان گرافیست در جهت خلق آثاری با قدرت جلب توجه بیشتر در مخاطبان است. در این تحقیق که به روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است، نخست به بحث دربارهی تعاریف و مفاهیم اولیه در حیطهی تبلیغات پرداخته شد. در ادامه، مجموعهای از معیارها و شاخصها در ارتباط با طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی استخراج گردید. البته روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده که به بررسی و تحلیل همبستگی روابط بین متغیرهای ویژگیهای بصری بیلبوردها و ارزش ویژه برند با یکدیگر و اثر آنها بر تمایل به خرید مشتریان، پرداخته است. همچنین پنج متغیر مستقل این تحقیق، شامل «رنگ تبلیغات»، «اندازهی بیلبورد»، «فرم یا شکل بیلبورد»، «تصویر برند یا لوگوی قرار گرفته بر بیلبورد» و «شعار یا پیام تبلیغاتی بهکار رفته بر بیلبورد»، بهعنوان مولفههای بصری بیلبوردهای تبلیغاتی میباشد. در پایان نتیجهی حاصل از تحقیق نشان داد که فرض تاثیرگذاری وفاداری بر ارزش ویژه برند و همچنین تاثیرگذاری ویژگیهای بصری بیلبوردهای تبلیغاتی بر وفاداری رد و باقی مفروضات تایید میگردد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل میزان تاثیر ویژگیهای بصری بیلبوردهای تبلیغاتی بر ارزش ویژه برند (مورد مطالعه مشتریان شهر کتاب بابل) پریماه فلاحیان1، نادیا معقولی2، عطیه نتاج مجد3 1 دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی طبری بابل، مازندران، ايران (نویسنده مسئول) 2 دکترای پژوهش هنر، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، مازندران، ايران 3 عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی طبری بابل، مازندران، ایران چکیده اگر بخواهیم توان عملکردی یک رسانه را در بستر تبلیغاتی مورد سنجش قرار دهیم، باید به قدرت اثربخشی آن بر تفکرات مردم در یک جامعه، بهعنوان یکی از معیارهای مهم ارزشیابی، توجه کنیم.
این تحقیق به بررسی و شناسایی میزان تاثیر عوامل بصری بیلبوردهای تبلیغاتی بر مولفههایی چون آگاهی و تداعی، وفاداری و کیفیت ادراکشده، و در نتیجه میزان تاثیر آنها بر ارزش ویژهی برند و افزایش تمایل به خرید در میان مشتریان محصول تبلیغشده، در بیلبوردهای تبلیغاتی شهرستان بابل پرداخته شود.
6- بررسی مدل پژوهش: (به تصوير صفحه مراجعه شود)جدول 7- ضرایب مسیرها مدل پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (به تصوير صفحه مراجعه شود) در جدول شماره 7، ارتباط در مسیرهایی که سطح معناداری معادل آنها کمتر از (05/0) بوده تایید و برای مسیرهایی که سطح معناداری بالاتر از (05/0) میباشد رد میگردد لذا داریم: فرض تاثیرگذاری وفاداری بر ارزش ویژه برند و همچنین تاثیرگذاری ویژگیهای بصری بیلبوردهای تبلیغاتی بر وفاداری با توجه به بالاتر بودن سطح معناداری از مقدار (05/0) رد میگردد و باقی مفروضات معادل مسیرهای دیگر نمودار و جدول شماره 7 تایید میگردد.
جدول 9- خلاصه مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق جدول شماره 9 و با استناد به ضریب مربع R، پنج متغیر در سطح 77 درصد متغیر عوامل بصری در بیلبوردهای تبلیغاتی شهرستان بابل پیشبینی میشوند که نشانگر ارزشمندی بالای آزمون رگرسیون در تحقیق حاضر است.