چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناخت الگوی روابط عمومی حاکم در دو شرکت های مخابراتی در سوریه بر مبنای نظریه جیمز گرانیگ است. روش پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی ودر حیطه تحقیقات میدانی بود. بنابراین، پس از دستیابی به مدل سنجش الگو روابط عمومی حاکم در شرکت های مخابراتی (سیریاتل و ام تی ان) ومورد تایید قرار گرفتن مدل توسط خبرگان امر، روابط عمومی شرکت سیریاتل و شرکت ام تی ان با استفاده از دو ابزار پرسشنامه و مطالعه اسنادی، مورد بررسی قرار گرفت واطلاعات بدست آمده از طریق دو ابزار فوق مورد توصیف، تفسیر وتحلیل جامع قرار گرفت . جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه دمشق که در مجموع (3773) دانشجو را شامل می شود که برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید وتعداد 350 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه پاسخگویان، الگوی غالب در روابط عمومی دو شرکت مخابراتی سوریه الگو دو طرفه نامتقارن بوده است و این امر از طریق مطالعه اسنادی نیز تایید شده است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داده که از دیدگاه پاسخگویان، عمده پیام های ارتباطی این دو شرکت، اخلاقی بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از هر دو روش نشان مي دهد که روابط عمومي دو شرکت مخابراتي سوريه اي، به ميزان زيادي از الگوي دوسويه نامتقارن استفاده کرده اند؛ هرچند براساس آزمون تفاوت معناداري به عمل آمده ، شرکت سيرياتل بيشتر از شرکت ام تي ان به استفاده از اين الگو گرايش داشته است .
اگرچه در اين پژوهش الگوي دوطرفه متقارن به عنوان بهترين گزينه در نظر گرفته شد، نتايج نشان داد که شيوه هاي روابط عمومي در اندونزي بر پايه يک الگوي مختلط ، يعني ترکيب الگوهاي نامتقارن و متقارن به طور هم زمان قرار دارد.
وضعيت روابط عمومي در لتوني توسط پيترسون ٣ (٢٠٠٤)، مورد مطالعه قرار گرفت و اين پرسش مطرح شد که آيا متخصصان روابط عمومي در لتوني تجربه به کارگيري چهار الگوي 1 Zehra 2 Wu and Baah-Boakyeb 3 Petersone روابط عمومي کارگزاران مطبوعات ، اطلاع عمومي، دوطرفه نامتقارن ، دوطرفه متقارن را دارند.
در الگوي دوطرفه متقارن ، متخصصان به عنوان واسطه ، هدفشان برقراري تفاهم بين سازمان و عموم مردم است (٥٩ :٢٠١٦ ,Roberts).
متخصصان ممکن است از نظريه ها و روش هاي علوم اجتماعي نيز استفاده کنند اما معمولا تمرکزشان بر نظريه هاي ارتباطات و تحقيق درباره نگرش و رفتار مورد استفاده در الگوي دو طرفه نامتقارن براي برنامه ريزي و ارزيابي فعاليت هاي روابط عمومي قرار دارد (١٥ :٢٠١٥ ,Rex).
براي اين که روابط عمومي به طور کامل نمايانگر مديريت سازمان در جامعه باشد، بايد از الگوي دوطرفه متقارن استفاده شود (همان : ٤١).