چکیده:
هدف پژوهش حاضر دستیابی به تبیین شاخصهای همگرایی بخشهای دفاعی و غیردفاعی و اولویتبندی آنها است. پس از بیان مفاهیم همگرایی و انواع آن، نظریههای همگرایی بین بخشهای دفاعی و غیردفاعی مطرح و با انجام مطالعه تطبیقی، در نهایت جمعبندی و نتیجهگیری میگردد. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری آن، 32 نفر از متخصصان فعال در این حوزه هستند که با روش تمام شمار به عنوان نمونه آماری نیز انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها و بر اساس ابعاد و مدل پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی استفاده گردید. برای بررسی و یافتن پاسخ سوالهای تحقیق از آزمونهای رتبهبندی فریدمن، تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. دادههای گردآوری شده با نرمافزار اسپیاساس تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به شاخصهای همگرایی و نتایج آزمون انجام شده و رتبه بندی فریدمن، بالاترین امتیاز به «پویایی» و کمترین امتیاز به «رسوم» مربوط میشود. در عامل اکتشافی و استخراج عاملها، کمترین اشتراکات "توجه به اعتماد متقابل" و بیشترین آن "نوآوری در فناوری" 923/0 میباشد. در چرخش عاملها 12 عامل و در مجموع 799/83 واریانس را به خود اختصاص دادند. در نتیجهگیری، شاخصها در دو دستهبندی "بافتارها و نیازهای مشترک" و "ظرفیتهای لازم جهت ایجاد همگرایی" تقسیمبندی گردیدند که در دسته اول، "اهداف مشترک" و "رسوم" و در حالت دوم "پویایی" و "تصمیمگیری مشترک" بیشترین و کمترین اولویت را به خود اختصاص دادند.
The Supreme Commander of the Armed Forces stressed, in the statement of the second phase of the Revolution, the need to erupt the fountain of science and cross the current frontiers of knowledge. Achievement of this important goal in the field of defense requires a model that explains the components affecting defense knowledge management and their relationship, with a systemic approach. Therefore, the questions of the current research were formulated in a form to make the aims of the research possible. The conceptual model made within the theoretical framework was designed based on library studies and the ideas of the scholars. The questionnaire was produced relying on the components of the model and it was distributed through a snowball process. The final model of the research was evaluated using Structural Equation Modeling. The values of the Factor Loading of the selected variables (6 microsystems, 21 mega-dimensions and 57 principal components) indicate the desirability of the components and the resulting path coefficients confirm the relationship between them. Finally, some suggestions have been made for IRI Armed Services based on the results of the research.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله با بررسي و شناخت نظريه هاي موجود و مطالعه تطبيقي چند کشور، به دنبال پاسخ ١ نهج البلاغه ، خطبه ١٣١، بند ٣، ص ٤٠٧ ٢ همان ، خطبه ١٠٥، بند ١، ص ٣١٣ به اين سؤال ها است که شاخص هاي همگرايي بخش هاي دفاعي و غيردفاعي کدامند و اولويت بندي آنها چگونه است ؟ مباني نظري پيشينه شناسي محمد نقيزاده در رساله دکتري خود بيان داشته که يکي از مهمترين چالش ها در فرآيند توسعه سيستم هاي توليدي پيچيده ، ايجاد همگرايي ميان توانمنديهاي علميوفني بازيگران مختلفي از جمله دانشگاه ها، مراکز تحقيقاتي، بنگاه هاي فناور کوچک و بنگاه هاي صنعتي بزرگ با سطوح توانمندي علميوفناوري متفاوت است .
مفهوم شناسي تلاش هاي علمي و آگاهانه ايجاد روابط بخش هاي دفاعي و غيردفاعي بعد از جنگ جهاني دوم در دهه هاي ١٩٥٠ و ١٩٦٠ با انضباط آکادميک برجسته آمريکايي محور با تأکيد ويژه اي بر نقش رهبران نظامي و سياست مداران برجسته به عنوان يک تحقيق بين رشته اي و ترکيبي از دروندادهاي حاصل از کار تحليل گران سياسي، جامعه شناسان ، روان شناسان ، مردم شناسان و اقتصاددانان آغاز شد.
نظاميان و بخش دفاعي بايد ريسک هاي نظامي را شناسايي کنند و به هر اقدامي، پاسخ متقابل دهند، اما فقط بخش غيردفاعي حق تصميم گيري بر سر قبول خطر اين ريسک ها براي جامعه را دارند و آنها هستند که تعيين ميکنند که آيا کشور واقعا در خطر است و اين خطر چگونه بايد رفع شود(١٩٩٦١٥١,Feaver).