چکیده:
هدف پژوهش کاوش راهنمای عمومی تالیف کتب درسی و تعیین ویژگیهای کتاب درسی مطلوب دردوره ابتدایی بود، در این خصوص، بر اساس یک مطالعه مورد کیفی، مراحل و مولفههای تالیف کتب درسی و ویژگیهای مطلوب کتب درسی، با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند مورد کاوش قرار گرفت. همچنین برای اطمینان از صحت و پایایی داده ها از شاخص گویا و لینکلن استفاده گردید. روش نمونهگیری در پژوهش هدفمند است و بر اساس اشباع دادهها در مصاحبه با 17 نفر از متخصصان برنامهریزی درسی و مولفان کتب درسی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با معیار داشتن تجربه در برنامهریزی درسی و تالیف کتب درسی دادهها گردآوری شدند. دادههای به دست آمده از طریق تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکة مضامین و تحلیل اسناد استفاده شد. نتایج نشان داد که فرایند عمومی تالیف کتب درسی دوره ابتدایی شامل هشت مرحله گردآوری، تحلیل و استخراج دلالتها، طراحی تالیف کل کتاب، طراحی تالیف واحدهای یادگیری، اعتبارسنجی عملی، تالیف کتب درسی، اعتبارسنجی از منظر معلمان و متخصصان و اصلاح و تالیف کتب درسی میباشند. همچنین معیارها و ویژگیهای کتاب درسی مطلوب در دوره ابتدایی شامل انطباق با برنامه درسی حوزه یادگیری و تاکیدات دوره تحصیلی، ساختار، محتوا، زبان، تصاویر و صفحهبندی میباشند و هریک دارای مولفههای گوناگونی است که در یافتههای تفضیلی پژوهش مطرح شدهاند.
The purpose of this study was to explore the designing a general curriculum guide textbooks compilation and desirable characters of textbooks in elementary schooling. In this regard, based on a qualitative design, stages and elements of textbooks compilation and desirable characters of textbooks were explored with the use of open and semi-structured interviewing tools, and to assess the validity and reliability of the study, four criteria of credibility, transferability, reliability, and confirmation were used. The purpose of the sampling method was based on theoretical saturation with 17 of curriculum developers and author experts with a standard of experience in curriculum Development in Organization for Educational Research and Planning. The data was analyzed through its theme analysis technology and the qualitative data validation method was used to reconcile the results of the content network and document analysis. The results showed that the general process of textbooks compilation in elementary school includes of 8 stages: collecting, analyzing and extracting the implications, designing the textbook compilation, designing learning units compilation, practical validation, textbook compilation, the validation from the view of teachers and experts, and correction and textbook compilation. The criteria and the desirable characters of textbooks in elementary schooling consists of adoption with learning area curriculum, course highlights, structure, content, language, illustration, and paging and each of them has different elements which were illustrated in detailed findings of the study.