چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای فارسی بخوانیم دوره ابتدایی انجام شد. در اجرای این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب نظریه پارسونز به عنوان چارچوب نظری مورد استفاده قرار گرفت. به نحوی که ابتدا شاخص های شواری عالی انقلاب فرهنگی براساس نظریه پارسونز درچهارخرده نظام اجتماعی، فرهنگی، سیاسی واقتصادی همسان سازی وجایگذاری شدند. سپس به بررسی کتابهای فارسی بخوانیم پرداخته شد. جامعه آماری شامل شش کتاب فارسی بخوانیم دردوره ابتدایی درسال تحصیلی1395-1394است که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که ازمجموع صفحات تحلیل شده، تعداد 16227 مضمون مبتنی بر چهار خرده نظام پارسونز وجود دارد. به نحوی که حدود %66 این مضامین مربوط به خرده نظام اجتماعی، %26 متعلق به خرده نظام فرهنگی، %6 مربوط به خرده نظام سیاسی و %1 مرتبط با خرده نظام اقتصادی است. بنابراین محتوای کتابهای فارسی بخوانیم در دوره ابتدایی را در درجه اول شاخص های اجتماعی و سپس شاخص های فرهنگی تشکیل داده اند. جهت تعیین ثبات واعتباربخشی به یافته ها، از کدگذاردوم برای بیش از 50 درصد موارد استفاده شد و میزان توافق برابر با90/0به دست آمد.
The purpose of this study was to examine the quota of cultural components in the content of elementary Farsi textbooks. Supreme Council of the Cultural Revolution indexes in forms of Parsons Sub-Systems Theory were used as a theoretical framework. First, indexes were categorized based on Parsons Theory in four sub-systems including: social, cultural, political and economic systems. Farsi textbooks were, then, examined via quantitative content analysis. Sample population was all six textbooks of Reading Farsi in the academic year 2015-2016. Out of pages analyzed, 16227 cultural constructs were revealed, 66% social, 26% cultural, 6% political and 1% economic constructs. Therefore, priority of the content of elementary Farsi textbooks is given to social and cultural concepts. In order to determine the validity of the data, a second coder was asked to conduct the analysis for more than 50 % of the data. The degree of the agreement between the two stages of coding was 0/90.