چکیده:
زمینه و هدف: انسان، موجودی اجتماعی است و جنبه اجتماعی تحول کودک، پایه و اساس زندگی انسانی را تشکیل میدهد. زندگی اجتماعی مستلزم برخورداری از آمادگی روانی، دارا بودن مهارتهای اجتماعی و اعتماد به خود، و توانایی سازشیافتگی اجتماعی است. هدف از این پژوهش، تعیین سطح تحول روابط اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال مهد کودکهای استان قم براساس وضعیت جمعیتشناختی خانواده های آنها بود.
روش: برای انجام این پژوهش تحلیلی- مقطعی،300 کودک چهار تا شش سال (150 پسر، 150 دختر) از ده مهد کودک استان قم، در سال 1395 به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. وضعیت تحول روابط اجتماعی این کودکان بر اساس زیرمقیاس ارتباط اجتماعی مربوط به آزمون سنجش تحول شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت نیوشا در کودکان فارسیزبان (جعفری و همکاران، 1388) و آزمون محققساخته دموگرافیک، ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روش های آمارتوصیفی، آزمون کروسکال- والیس، و یومان- ویتنی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که روند تحول روابط اجتماعی در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفت میکند و متغیرهای جمعیتشناختی شامل تحصیلات پدران (714/0p)، تحصیلات مادران ( 574/0p)، درآمد پدران (796/0p)، درآمد مادران (479/0p)، وضعیت مسکن خانواده (330/0p)، سابقه جدایی یا از دستدادن والدین و یا عزیزان (433/0p)، سابقه مشکلات روانپزشکی برادر و خواهر (758/0p)، راستدست و یا چپدست بودن (351/0p)، و یکزبانه یا دوزبانه بودن (907/0p)، در تحول روابط اجتماعی کودکان، تأثیری نداشته است.
نتیجه گیری: به طورکلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که بر اساس نظریههای تحولی مانند نظریه تحول اجتماعی و نظریه یادگیری اجتماعی، روابط اجتماعی کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت میکند. همچنین عدم تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی خانوادهها در روابط اجتماعی کودکان، تأییدی بر اهمیت نظریه یادگیری اجتماعی، و نشانه اثرپذیری کودکان از عوامل اجتماعی شدن در محیط بیرون از خانواده، است.
Background and Purpose: Man is a social being. The social aspect of child development shapes the basis of his/her life. Social life demands mental readiness, social skills, self-confidence, and social adjustment. This study aimed to determine the development of social relationships in children aged 4 to 6 in the kindergartens of Qom province, based on the demographic status of their families.
Method: To carry out this causal-comparative study, 300 children aged 4 to 6 (150 boys and 150 girls) were selected by multi-stage cluster sampling from ten kindergartens of Qom province in 2016. Development of social relationships in these children was determined based on the subscale of the social relationship in Newsha Cognitive, Social Communication and Motor Development Scale for Persian Speaking Children (Jafari et al., 2009) and Researcher-made Demographic Test. Descriptive statistical techniques, Kruskal-Wallis test, and Mann-Whitney U- were used to analyze the data.
Results: Results showed that development of social relationships in these children improved with age. The demographic variables, including the paternal level of education (p
Conclusion: In general, results of this study showed that based on developmental theories like social development theory and social learning theory, childchr('39')s social relationships improves with age. Also, noneffectiveness of family demographic factors on the childchr('39')s social relationships indicates the importance of social learning theory and it shows that children are affected by socialization factors outside the family.