چکیده:
پژوهش حاضر با هدف کشف ملاکهای معلمان دختر درآستانه ازدواج درباره انتخاب همسر انجام شده است. این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. پژوهشگر با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر از معلمان دختر مجرد 18 تا 30 ساله را در شهر تهران شناسایی و مورد مصاحبه قرار داد. همۀ مصاحبهها ضبط شده، سپس با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه به شناسایی دو مضمون اصلی ملاکهای فردی و ملاکهای زمینهای انجامیده است. مضمون ملاکهای فردی دربرگیرندۀ شش مضمون فرعی ملاکهای شخصیتی (مهربان بودن، عصبی نبودن، و ...)، ویژگیهای ظاهری (تناسب اندام، بلندی قد و ...)، ملاکهای سنی (نداشتن فاصله سنی زیاد و ...)، ملاکهای تحصیلی (اهل مطالعه بودن و ...)، ملاکهای اعتقادی (شباهت اعتقادی، پایبندی دینی و ...) و ملاکهای اقتصادی (توانایی تامین مخارج زندگی، شباهت خانوادهها از نظر اقتصادی و ...) بود. مضمون ملاکهای زمینهای نیز دربرگیرندۀ چهار مضمون فرعی ملاکهای فرهنگی (تشابه قومیتی و ...)، ملاکهای مربوط به خانواده همسر (مشابهبودن خانوادهها و ...)، ملاکهای ارزشی (همسانی در ارزشهای اصلی و...) و ملاکهای سیاسی (پایبندی به نظام و ...) بود. یافتههای به دست آمده، از طریق آشکارسازی ملاکهای مدنظر معلمان دختر مجرد برای انتخاب همسر و ازدواج، علاوه بر افزایش بینش نسبت به ملاکهای ازدواج در معلمان دختر مجرد، زمینه را برای تدوین برنامههای اصلاحی با هدف بهبود ملاکهای ازدواج این گروه و هماهنگسازی آنها با واقعیتهای موجود و همچنین تسریع روند ازدواج در آنها فراهم کرده است.
This research set out to find out the mate selection criteria among single female teachers. This qualitative study was carried out via thematic analysis approach. Using purposive sampling method, 15 single female teachers aged 18 to 30 years old were identified in Tehran and fifteen semi-structured interviews were conducted. The interviews were recorded, transcribed and then were analyzed using the thematic analysis method. Data analysis resulted in identifying two main categories of individual criteria with six subcategories (personality, appearance, age, education, religious and economic criteria) and background criteria with four subcategories (cultural and political criteria, values, criteria related to the spousechr('39')s family). The findings of the study can improve the insight of single female teachers into marriage criteria and pave the way for accelerating the process of marriage.
خلاصه ماشینی:
Buss, Shackelford, Kirkpatrick & Larsen 2.
Buunk, Dijkstra, Fetchenhauer & Kenrick 7.
Guo, Feng & Wang 14.
Fletcher, Kerr, Li & Valentine 15.
Acitelli, Kenny & Weiner با اينکه پيشينۀ تجربي زيادي پيرامون ملاکهاي انتخاب همسر در جوامع ديگر وجود دارد با اين حال اين پژوهشها در فرهنگي ديگر انجام شده و ممکن است با ملاکهايي که در فرهنگ ايراني مورد تأکيد قرار ميگيرند، همخواني و همسويي کافي نداشته باشد.
همچنين ميبايست اذعان کرد که معلمان يکي از اصليترين و مهم ترين گروههاي تشکيل دهنده جوامع اند که براي داشتن عملکرد مطلوب آموزشي، ميبايست زندگي سازنده اي را در ابعاد مختلف از جمله حوزه زناشويي داشته باشند و از روند عملکرد خود در اين زمينه رضايت داشته باشند، رضايتي که مستلزم داشتن انتخابي موفق است ، انتخابي که تحقق پذيري آن مستلزم وجود شرايط گوناگون است که يکي از آنها ميتواند بينش نسبت به ملاکهاي ازدواج خود و اصلاح واقع بينانه آنها باشد.
ملاکهاي فرهنگي بيشتر دختران معلم شرکت کننده در اين پژوهش دوست داشتند خانواده خودشان و همسر آينده شان از لحاظ فرهنگي شبيه هم باشند، براي بعضي يکسان بودن قوميتها هم مهم بود و بعضي نيز بررسي آداب و رسوم خانواده ها را جزء موارد مهم انتخاب خود قرار داده بودند چون معتقد بودند آداب و رسوم خانواده ها در زندگي آينده آنها خيلي تأثيرگذار است .
Brumbaugh, Baren & Agishtein 2.
در تبيين اين نتيجه ميتوان گفت که برخي از افراد سن طرف مقابل را در حکم يکي از ملاکهاي ازدواج مورد تأکيد قرار داده اند، يعني تلاش دارند فردي را که انتخاب ميکنند خيلي مسن نباشد و تفاوت سني چنداني با آنها نداشته باشد.
International preferences in selecting mates: A study of 37 cultures.