چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی انجام شد. روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام گرفت. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان پسر متوسطهی دورهی اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. به منظور انتخاب آزمودنیها 50 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گروه کنترل (25 نفر) قرار گرفتند. برای هر دو گروه، پیشآزمون اجرا شد. گروه آزمایش مدت 7 جلسهی 75 دقیقهای مشاورهی گروهی انطباقپذیری شغلی اقتباس شده از روش مشاورهی شغلی ساویکاس (هارتونگ و ویس، 2016) را دریافت کردند. در پایان دورهی مشاوره، پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. سپس یک ماه بعد، آزمون پیگیری از هر دو گروه آزمایش گرفته شد. برای سنجش اشتیاق تحصیلی، از پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی آرشامبالت و همکاران (2009) استفاده شد. همچنین میانگین نمرات پایانی ترم اول و مستمر ترم دوم بهعنوان پسآزمون و نمرات پایانی ترم دوم، به منظور پیگیری عملکرد تحصیلی دانشآموزان در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که روش مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی تاثیر داشته است و همچنین آزمون مقایسههای زوجی در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان داد که میانگینها در پسآزمون افزایش یافته (۰۱/ ۰>p) و تا پیگیری ثبات داشته است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر این است که مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی تاثیرگذار است.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of career adaptability counseling on academic engagement and performance. Methods: The method of this study was quasi-experimental with pre-test, post-test and follow up design with a control group. The statistical population of the study consisted of all first-grade male students in Isfahan middle schools in the 2017-18 academic year. Fifty students were randomly selected and allocated randomly into two experimental (n=25) and control (n=25) groups. Pre-test was performed for both groups. The experimental group received seven 75-minute career adaptability counseling sessions using Savikas’s career counseling method (Hartong & Vess, 2016). The post-test was administered at the end of counseling sessions. Then the follow-up test was performed for both groups after one month. Academic engagement questionnaire (Arshambolt, et al., 2009) was used to measure the academic engagement. Also, the mean grades on final exam during the first semester and on the midterm exam in the second semester were considered as post-test evaluation. Similarly, second semester final exam grades were used as follow up of studentschr('39') academic performance. The results of variance analysis with repeated measurement indicated that career adaptability counseling had an impact on academic engagement and performance. Furthermore, paired comparison test in three stages of pre-test, post-test and follow-up showed that the mean scores increased in the post-test (p <0.01) and remained stable into the follow-up. The results of the present study indicate that career adaptability counseling is an effective method for increasing the impact of academic engagement and performance.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که روش مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی تأثیر داشته است و همچنین مقاله مستخرج از رساله دکتری میباشد.
"/> (۲۰۱۰) در پژوهش خود با عنوان بررسی رابطهی بین بهزیستی روان و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان به این ن academic performance academic self-efficacy self-regulation educational Motivation Jones, E.
تحقیقات دیگری نیز اثربخشی تأثیر مداخلات آموزشی و روان شناختی متعددی نظیر مداخلات چند بعدی شناختی رفتاری مارتین (عابدی و همکاران، 1393 و عباسی، اعیادی، شفیعی و پیرانی، 1394)، معنا درمانی (قدم پور، یوسفوند، علوی و خسروی، 1397)، آموزش راهبردهای خودتنظیمی (احمدیان، فتحیآذر و میرنسب، 1396)، مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (رضاپورمیرصالح، احمدی اردکانی و شیری، 1396) را بر افزایش اشتیاق تحصیلی و به دنبال آن بهبود عملکرد تحصیلی را نشان دادهاند.
براون و لنت (2008) اشاره میکنند فردی که دارای انطباقپذیری مسیر شغلی است، به خوبی از عهده وظایف و تکالیف رشدی برمیآید و با آنها سازگاری دارد، پس میتوان این سازه را به عنوان عاملی مؤثر بر موفقیتها و انگیزشهای تحصیلی بررسی کرد (سمیعی، عابدی، باغبان و حسی Roe, A.
که این نتایج با توجه به شکل1 نشان از تأثیر مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی دارد.
این خود نشاندهندهی تأثیر مشاورهی انطباقپذیری شغلی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی است.