چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارایه مدلی جهت تبیین تحول مایی در زوجها بود. روش: به منظور نیل به این هدف با توجه به ویژگیهای خاص سازه مایی، رویکرد پژوهش کیفی و روش نظریه زمینهای بکار گرفته شد. جمعیت مورد مطالعه شامل کلیه زوجهای ساکن شهر تهران بود که بنا به اظهار خودشان زندگی زناشویی موفقی داشتند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری هدفمند بود و تعداد شرکت کنندگان در این پژوهش بعد از رسیدن به نقطه اشباع نظری، 7 نفر از زوجها موفق بود که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از مصاحبه با زوجهای موفق نشان داد که سازه مایی شامل دو دسته راهبردهای تعاملی درون زوجی و برون زوجی است. عوامل سوق دهنده مایی نیز شامل سه دسته سوق دهندههای شناختی، حمایتی و انگیزشی هستند. پیامد مایی نیز در قالب دو مولفه محوری حفظ فردیت در هویت زوجی و منیت زدایی در هویت زوجی اتفاق میافتد. نتیجهگیری: سه دسته عوامل شناختی، انگیزشی و حمایتی وجود دارند که زوجها را به سمت ما شدن حرکت میدهند. همچنین زوجها در فرایند ما شدن از دو دسته راهبردهای درون زوجی و برون زوجی استفاده میکنند. در صورت ترکیب و تعامل مناسب این عوامل، فرایند ما شدن در زوجها محقق خواهد شد که به موجب آن منیت زدایی در هویت زوجی و حقظ فردیت در هویت زوجی را به عنوان پیامدهای ما شدن شاهد خواهیم بود.
Aim: The purpose of this study was to present a model to explain the evolution of Weness in couples. Method: Hence, based on the specific characteristics of Weness structure, qualitative research approach and grounded theory method was applied. The population of this study consisted of all couples living in Tehran who, according to their own statements, had a successful married life. The method of sampling was purposeful sampling and The number of participants in this study, after theoretical saturation, was 7 successful couples who were interviewed using semi-structured interviews. Data analysis was performed based on three techniques of open coding, axial coding and selective coding. Findings: The results showed that Weness structure includes two categories of intera- and extra-marital interaction strategies. Weness impelling factors also include three categories of cognitive, supportive and motivational impelling. The Weness consequence also occurs in the form of two central components of egocentrism in the couplechr('39')s identity and the preservation of individuality in the couplechr('39')s identity. Conclusion: There are three categories of cognitive, motivational and supportive factors that move couples towards Weness. Couples also use two categories of intramarital and extramarital strategies in process of becoming We. If these factors are properly combined and interconnected, Weness process in couples will be fulfilled, according to which, prevention of egocentrism in the couplechr('39')s identity and the preservation of individuality in the couplechr('39')s identity will be seen as a result.
خلاصه ماشینی:
از این رو، با توجه به اهمیت عناصر فرهنگی در فهم و تبیین این سازه زوجی ونقش بنیادین مفهوم "مایی" در سازگاری و رضایت زناشویی، پژوهشگر با این پرسشها روبرو شد که روند تکامل مایی و ابعاد آن در زوجهای ایرانی چگونه است؟ و الگوی مشاوره زوجی برای تسهیل فرایند"ما شدن" در همسران چه ساختاری دارد؟ علی رغم ضرورت مشهود در اهتمام به پژوهشی عمیق در این حوزه، بررسیهای اولیه محقق حاکی از آن بود که هیچ پژوهشی ابعاد ما شدن زوجهای ایرانی را مد نظر قرار نداده است واکثر تحقیقات انجام شده بر سبک و عناصر ارتباطی ازدواج و تأثیر آن برمؤلفههای کیفیت رابطه متمرکز است.
کدهای گزینشی و محوری استخراج شده از تجربه زیسته زوجهای موفق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سوق دهندههای انگیزشی مایی شرکت کنندگان در این تحقیق به ویژگیها و عواملی اشاره داشتند که انگیزه آنها را جهت شکل دهی و تحکیم مایی تقویت میکرده است.
یا یکی دیگر از مشارکت کنندگان آقا به این اشاره دارد که چطور احساس میکند که از طرف همسرش مراقبت میشود و این موضوع باعث ایجاد اطمینان در او برای ما شدن و یکی شدن شده است:” من با همسرم این اطمینان خاطر را دارم که خیلی راحت میتونم بهش بگم که ندارم اون هیچ وقت به من سرکوفت نمیزنه و همیشه مراقب من و شخصیت من به عنوان یک مرد هست”.
همچنین حاتمی روزنه و همکاران(1395)، به نقش عوامل درون فردی نظیر خودباوری در تسهیل و تداوم یک رابطه رضایتمند اشاره کردند که یافته آنان با آنچه در این پژوهش به عنوان عوامل اطمینان بخش درونی برای ساخت مایی مطرح شده است همخوانی دارد.