چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف گونه شناسی آسیب های اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سپیدان و ضرورت زمینه یابی شاخص های خانوادگی مؤثر در شکل گیری آن صورت گرفته است .
مواد و روش ها: در راستای بررسی اهداف پژوهش تعداد 120 دانش آموز آسیب دیده اجتماعی (ارجاعی به اورژانس اجتماعی ) به عنوان جامعه آماری انتخاب و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفته است . همچنین جهت واکاری بیشتر مسأله و مقایسه آن با نتایج پژوهش پرداخته شد . در این پژوهش از ابزار پرسش نامه به صورت مصاحبه ساختارمند در قالب سوالات باز و بسته اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با کمک نرم افزار spss و Iisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند .
یافته ها: یافته های بدست آمده از نتایج پژوهش نشان می دهد که از عمده آسیب های اجتماعی جامعه آماری مورد مطالعه می توان به خشونت، ترک تحصیل، مصرف الکل، خود ارضایی، مورد سو استفاده جنسی قرار گرفتن، اقدام به خودکشی و ... بوده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین انواع آسیب نوعی رابطه معنا دار وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیب ها و اختلالات دیگر مؤثر است.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که زمینه های خانوادگی به طور متوسط بیش از هر زمینه دیگری در انحراف آسیب اجتماعی دانش آموزان نقش دارد به لحاظ آماری مشخص شد که با کاهش وضعیت اقتصادی خانواده آسیب پذیری فرزندان افزایش می یابد.
Purpose: The present study was conducted with the aim of typology of social harms of high school students in Sepidan city and the necessity of finding effective family indicators in its formation.
Materials and Methods: In order to investigate the objectives of the study, 120 socially disadvantaged students (referred to social emergency) were selected as the statistical population and studied by survey method. Also, in order to further address the issue and compare it with the research results. In this research, the required information has been collected from the questionnaire tool in the form of structured interviews in the form of open and closed questions and has been analyzed with the help of SPSS and Iisrel software.
Findings: Findings obtained from the research results show that the main social harms of the statistical population can be violence, dropout, alcohol consumption, masturbation, sexual abuse, suicide and .... . The research findings indicate that there is a significant relationship between types of injuries that is effective in other injuries and disorders through a system.
Conclusion: Findings show that on average, family contexts play a greater role in the deviation of students chr('39')social harm than any other context. Statistically, it was found those children’s vulnerability increases with decreasing family economic status.