چکیده:
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزشیابی اعضای هیئتعلمی در بعد آموزش بود؛ جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1395-96 بودند که تعداد 242 دانشجو بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته روی ایشان به اجرا در آمد. ابزار مذکور در 91 گویه و در طیف لیکرت پنجدرجهای (زیاد، نسبتا زیاد، متوسط، نسبتا کم و بسیار کم) میزان اهمیت هر یک از شاخصها را در ارزیابی اساتید مورد اندازهگیری قرار میداد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی، آزمون فریدمن و کروسکال والیس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین میانگین رتبه شاخصها تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین به بررسی میانگین رتبههای شاخصها از دیدگاه پاسخگویان پرداخته شد و مهمترین و کماهمیتترین شاخصها شناسایی شدند. از نظر پاسخگویان مهمترین شاخص آموزشی در ارتقاء اعضای هیئتعلمی عبارت از "میزان استفاده از مباحث جدید مرتبط با درس" است. پسازآن شاخص "میزان تسلط علمی استاد بر موضوع درس" در مرتبه سوم شاخص "رعایت احترام متقابل" بودند. نتایج این مطالعه میتواند پاسخگوی برخی از چالشهای مدنظر مدرسین در زمینه ارزشیابی با استفاده از نظرات دانشجویان بوده و میتوان با استفاده مناسب از این نظرات برنامهریزان را با نقاط ضعف و قوت فرآیند ارزشیابی آشنا و امکان اصلاح را فراهم ساخت.
The purpose of this study was to identify and prioritize the evaluation indicators of faculty members in the education dimension. The statistical population included all students of the Management and Accounting faculty of Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran during the academic year of 2016-2017. Two-hundred-forty-two participants were selected based on stratified random sampling method, and the researcher-made tool was implemented to collect the required data. The instrument items, written in the Likert scale of five degrees (high, relatively high, moderate, relatively low and very low), measured the importance of indicators in the assessment of faculty members. Data were analyzed using the exploratory factor analysis, Kruskal–Wallis, and Friedman test. The results of Friedman test showed that there was a significant difference between the mean scores of the indicators. Accordingly, the results of this study can respond to some of the challenges faced by teachers in their evaluation using students' opinions. These opinions can be used properly to make educational planners familiar with the strengths and weaknesses of the evaluation process and provide the opportunities for correction.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و رتبه بندی شاخص های ارزشیابی اعضای هیئت علمی در بعد آموزش 1 سعید صحت تاریخ دریافت : ٩٨/١١/١٢ تاریخ پذیرش : ٩٩/٠٨/٠١ چکیده هدف از پژوهش حاضـر شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزشیابی اعضای هیئت علمی در بعد آموزش بود؛ جامعه آماری شـامل تمام دانشـجویان دانشـکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصـیلی ١٣٩٥-٩٦ بودند که تعداد ٢٤٢ دانشجو بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شـــدنـد و ابزار محقق ســـاختـه روی ایشـــان بـه اجرا در آمد.
مسئله اساسی آن اســـت که معیارهای موجود ارزیابی عملکرد اعضـــای هیئت علمی کافی نبوده و دارای کاستیهایی است ؛ بدین صورت که در نظام ارزیابی فقط خواسته ها و انتظارات تیم آموزشی لحاظ شـده اسـت (گرجی و صیامی، ١٣٨٧)؛ لذا سؤال اصلی تحقیق این است که معیارهای مطلوب ارزیابی عملکرد اعضـــای هیئت علمی کدام اســـت ؟ کدام شـــاخص ها در اولویت ارزشـــیابی اســـاتید قرار دارند؟ در مقاطع مختلف تحصـــیلی اولویت با کدام شـــاخص های ارزشیابی اساتید است ؟ ارزشیابی عبارت است از فرایند تعیین کردن ، به دست آوردن ، فراهم ساختن اطلاعات توصـــیفی و قضـــاوتی در مورد ارزش و مطلوبیـت هـدف هـا، طرح و اجرا و نتایج به منظور هـدایـت تصـــمیم گیری، خـدمـت بـه نیـازهای پاســـخگویی و درک بیشـــتر از پدیده های موردبررسی (کیامنش ، ١٣٦٧).