چکیده:
امروزه متغیر انعطاف پذیری درمعرض توجه ویژه در حیطه بهداشت روانی است و هر روز بر تعداد پژوهش های مرتبط با آن افزوده میشود. هدف از پژوهش حاضر، ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی و ساختار عاملی مقیاس انعطاف پذیری روانی نوجوانان دختر بود. از میان کلیه دانش آموزان دختر 14-15 ساله ی شهر اصفهان که در دبیرستان مقطع اول مشغول به تحصیل بودند، 460 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای از بین 6 مدرسه در دو پایه تحصیلی هشتم و نهم (با تاکید بر پایه نهم) انتخاب شدند و علاوه بر ابزار مورد پژوهش، به پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) پاسخ دادند. در تحلیل عاملی، سه عامل عمل متعهدانه، عدم کمال گرایی و گشودگی به تجربه در شکل گیری متغیر انعطاف پذیری روانی موثر بودند. یافته های به دست آمده نشان داد که مقیاس حاضر، ابزاری است که پایایی (ثبات، همسانی درونی) و روایی مناسب برای سنجش انعطاف پذیری روان شناختی را داراست. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی این پژوهش شاهدی بر روایی سازه مناسب این مقیاس می باشد.
Nowadays, flexibility is the subject of special attention in the field of mental health and the scope of related research is increasing every day. The purpose of the present study was to construct and investigate the psychometric properties and factor structure of the adolescents' psychological flexibility scale. Four-hundred-sixty students were selected from six schools from the eighth and ninth grades (with emphasis on the ninth grade) by the multistage sampling method from six schools in Isfahan city. The instruments were Acceptance and Action Questionnaire (AAQ-II) and General Health Questionnaire (GHQ). In factor analysis, the three factors of commitment, lack of perfectionism, and openness to experience were effective in forming themental flexibility variable. The obtained results showed that the present scale is a tool that has appropriate reliability (stability, internal consistency) and validity for measuring psychological flexibility. The results of exploratory and confirmatory factor analyses in this study confirmed the appropriate construct validity of this scale.
خلاصه ماشینی:
طراحی مقیاس انعطاف پذیری روان شناختی دختران نوجوان و بررسی ویژگیهای روان سنجی آن اکرم عظیمی ١، فریبا یزدخواستی *٢، امراله ابراهیمی ٣، محمدرضا مرآثی 4 تاریخ دریافت : ٩٨/١٢/٠٩ تاریخ پذیرش : ٩٩/٠٧/٠٣ چکیده امروزه متغیر انعطاف پـذیری درمعرض توجـه ویژه در حیطـه بهـداشـــت روانی اســـت و هر روز بر تعـداد پژوهش های مرتبط با آن افزوده میشود.
انعطـاف پذیری از دیدگاه های مختلفی مورد تعریف قرار گرفته اســـت : به عنوان مثال ، کـانر و دیویـدســـون ٢ (٢٠٠٣) انعطـاف پـذیری را به عنوان توانمندی فرد در برقراری تعادل 1 Campbell-sills, Cohan & Stein 2 Conner & Davidson / طراحی مقیاس انعطاف پذیری شناختی دختران نوجوان و...
در واقع ایشان شاخص گشودگی به تجربه را به عنوان یکی از 1 Kim-Cohen 2 Masten 3 Luthar, Ciccetti & Bec ١١٨ فصلنامه علمی اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شماره چهلم ، تابستان ٩٩ ابعاد شـخصـیتی مطرح کردند که باتوجه به توضـیحات ، به شـاخص انعطاف پذیری معروف شــده اســت .
(رجبی، نظرپور و تابناک، ١٣٩٦) بعضــی پژوهش ها (گان ، لیو و ژانگ ٤، ٢٠٠٤؛ زونگ ٥ و همکاران ، ٢٠١٠)، انعطـاف پـذیری شـــنـاختی را میزان ارزیابی فرد در مورد قابل کنترل بودن شـــرایط تعریف 1 Cheng 2 Kovalchick & Dawson 3 Ortega, Tracy, Gould & Parikh 4 Gan, Liu & Zhang 5 Zong / طراحی مقیاس انعطاف پذیری شناختی دختران نوجوان و...
1 Acceptance and Commitment Therapy 2 Hayes ١٢٠ فصلنامه علمی اندازه گیری تربیتی، سال دهم ، شماره چهلم ، تابستان ٩٩ روش جامعه آماری شـامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دبیرسـتان در سـنین ١٤-١٥ ساله ی شهر اصـفهان بود.