چکیده:
تغییرات مداوم در محیط تجاری امروزی باعث شده است که موسسات، دانش را به عنوان سرمایه کلیدی خود تشخیص دهند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره فعالیت های کنونی سازمانی؛ به دنبال شناسایی عواملی است که بر تسهیم دانش در میان مدیران پروژه تاثیرگذار هستند. تحقیق حاضر از حیث نتیجه در فاز اول، یک تحقیق توسعه ای و در فاز دوم تحقیق کاربردی است. از حیث هدف، در فاز اول یک تحقیق اکتشافی و در فاز دوم یک تحقیق تبیینی است. همچنین در فاز اول، از نوع کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد و در فاز دوم یک تحقیق کمی با استفاده از معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش گروه شرکتهای همکاران سیستم می باشد. نمونه گیری در فاز اول با کمک روش گلوله برفی (نمونه گیری هدفدار) و در فاز دوم بصورت تصادفی صورت گرفته است. حجم نمونه فاز اول 17 نفر و در فاز دوم 253 نفر می باشد. نتایج توسط 2 نفر از اساتید مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفته و مواردی جهت اصلاح یا تغییر نظریه بیان شدهاست.نتایج تحقیق در بخش داده بنیاد منجر به شناسایی 22 فاکتور کلیدی (مانند پراکنده سازی دانش به عنوان پدیده مرکزی، نظم دورن سازمانی، پیکربندی هم افزایی، بازآزمایی دانش، توسعه بلوغ محور و حاشیه های امن پراکنده سازی دانش، نظم دورن سازمانی، پیکربندی هم افزایی، بازآزمایی دانش، توسعه بلوغ محور و حاشیه های امن) شد. ارتباط و تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر، از طریق مقایسه نظری و معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام پذیرفت.
Constant changes in today's business environment have made institutions recognize knowledge as their key asset. This study, while considering the importance of knowledge in the range of current organizational activities, seeks to identify the factors that influence knowledge sharing among project managers. The present study is the result of Phase I of developmental research and Phase II of applied research. In terms of purpose, the first phase is an exploratory research and the second phase is an exploratory research. Also in the first phase is the qualitative type and method of data base theory research and in the second phase is a quantitative research using structural equations. The statistical population of the study is the group of system partners. In the first phase sampling was done by snowball method (targeted sampling) and in the second phase randomly. The sample size is 17 persons in the first phase and 253 in the second phase. The results have been reviewed and reviewed by two professors and some cases have been modified or modified.The research results in the data base of the Foundation lead to the identification of 22 key factors (such as knowledge dispersal as central phenomenon, organizational context order, synergistic configuration, knowledge retesting, maturity-driven and secure knowledge dispersion margins, organizational domain order, configuration time). Increased knowledge re-testing, maturity-driven development and secure margins). Their relationship to and influence on each other was accomplished through theoretical comparison and structural equations and path analysis.
خلاصه ماشینی:
با توجه به استراتژی گروه شرکت های همکاران سیستم برای رقابت در عرصه ارائه نرم افزارهای مالی و خدمات پشتیبانی به مشتریان ، دانش و تجربه سازمانی از عوامل اساسی موفقیت به شمار میآید که به نوبه خود بر مساله تسهیم دانش و چگونگی اجرای تاکید دارد.
تسهیم دانش را میتوان فعالیتی در میان کارکنان و اعضای تیم و گروه معرفی نمود که در قالب آن افراد ضمن تبادل تجربیات خود بر شکل گیری و دامن زدن شبکه های دانشی در درون سازمان تاکید نموده و زمینه ساز توسعه آن میشوند سامان مند به منظور انتقال و مبادله ی دانش و تجربه میان اعضای یک گروه یا سازمان با یک هدف مشترک تعریف نمود به عبارت دیگر، تسهیم دانش ، به عنوان فرایند شناسایی، توزیع و بهره برداری از دانش موجود به منظور حل مطلوب تر مسایل نسبت به گذشته تعبیر میشود (جیاچنگ و همکاران ١، ٢٠١٩).
نبود سیستم های پاداش مشخص که افراد را به تسهیم بیشتر دانش خود ترغیب کند: به دلیل طبیعت رقابتی که در نهاد انسان ها قرار دارد، استفاده از تشویق ها یکی از روش های حداکثر کردن عملکرد کارکنان ، برای دستیابی به نتایج بهتر سازمانی میباشد.
اخوان )٢٠١٥( یکی از پیامدهای مهم سازمان های درگیر در فرایند تسهیم دانش را رشد خود کارکنان معرفی نموده است که به مولفه توسعه بلوغ محور مطالعه حاضر اشاره دارد.
Knowledge sharing in information systems development: a social interdependence perspective ,Journal of Management Review.