چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش نشاط کاری در رفتار نوآورانه با توجه به میانجی گری سرمایه روانشناختی معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 که شامل 1500 نفر که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای 306 نفر انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامه نشاط کاری شایروم (2004)، سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) و رفتار نوآورانه کانتر (1988) می باشد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 81/0 و 88/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد که روابط بین متغیرها معنی دار است و مؤلفه های نشاط کاری حدود 44 درصد واریانس مربوط به رفتار نوآورانه، 42 درصد واریانس مربوط به سرمایه روان شناختی و سرمایه روانشناختی 49 درصد واریانس رفتارنوآورانه را پیش بینی می کند. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی ایفا می کند؛ بنابراین با بهبود نشاط کاری معلمان در محیط کار و تاثیر مثبتی که نشاط بر سرمایه روان شناختی آنان دارد، رفتار نوآورانه آنان بهبود خواهد یافت.
Innovative behavior refers to the introduction and application of new ideas, products, processes, and procedures to a person's work role, work unit, or organization. workplace happiness and psychological capital can be related with innovation. The purpose of this research was to study relationship between workplace happiness and innovative behavior with mediation role psychological capital of among primary teachers. The study adopted a descriptive correlational method. The statistical population of the study consisted all primary teachers in Birjand, from which 306 members were selected as the participants by using cluster sampling with proportional distribution. Workplace happiness was examined using Shirom questionnaire (2004) and Psychological capital was examined using Luthans questionnaire (2007), Innovative behavior was examined using Counter questionnaire (1998). Through Cronbach’s alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.91, 0.81 & 0.88. The results show that workplace happiness account for about 44% of the variance of innovative behavior, 42% of variance related to psychological capital and psychological capital predicts 49% of variance innovative behavior. Also psychological capital played a mediating role in the relationship between workplace happiness and teacher's innovative behavior. Thus, innovative behavior will improve by improving happiness and psychological capital.
خلاصه ماشینی:
هر يک از 1 Bakker, Demerouti & Schaufeli 2 Shirom 3 Cognitive liveliness 4 Emotional energy 5 Physical strengtn 6 Haller & Hadler 7 psychological capital 8 Hope 9 Optimism 10 Resiliency 11 Self- Efficacy مؤلفه هاي سرمايه روان شناختي تقويت کننده يکديگر هستند و ميتوانند باعث افزايش موفقيت فرد و سازمان شود (لوتانز١، ٢٠٠٧).
بر اين اساس هدف کلي پژوهش حاضر، بررسي نقش مؤلفه هاي نشاط کاري در رفتار نوآورانه با ميانجيگري سرمايه روان شناختي معلمان مقطع ابتدايي شهر بيرجند ميباشد.
ميانگين و انحراف معيار (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول (١) نشان ميدهد تمامي ميانگين هاي مؤلفه ها بالاتر از ميانگين فرضي است ؛ يعني ميانگين نشاط کاري، سرمايه روان شناختي و رفتار نوآورانه معلمين ابتدايي شهر بيرجند بالاتر از متوسط قرار دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايج جدول (٣) نشان مي دهد که با توجه به اينکه ضريب تعيين اصلاح شده برابر با ٠/٤٢ است و با توجه به مقدار ويژه هر يک از متغيرها، هر سه مؤلفه نشاط کاري به صورت معناداري سرمايه روان شناختي را پيش بيني ميکنند.
فرضيه سوم پژوهش : مؤلفه هاي سرمايه روان شناختي، پيش بيني کننده رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدايي شهر بيرجند است .
هيجانات مثبت در خدمت يک هدف معين هستند، هيجانات مثبت ، انرژي ما را براي توسعه منابع جسمي، فکري و اجتماعي ما مضاعف ميکند (دنير و بيسواز، ١٣٩١) و باعث تلاش ما براي ايجاد و خلق رفتارهاي نو و جديد ميگردد در بين مؤلفه هاي سرمايه روان شناختي، سرزندگي بيشترين نقش را در رفتار نوآورانه دارا بود.