چکیده:
هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین هویت (بزرگسالی در حال ظهور)با خودشناسی انسجامی و رفتار کمک طلبی تحصیلی در بین دانش آموزان دختر مقطع دوازدهم متوسطه شهرستان ارومیه بوده است. روش تحقیق، همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوازدهم متوسطه شهرستان ارومیه می باشد. روش نمونه گیری تحقیق، خوشه ای و حجم نمونه با توجه به تحقیقات همبستگی 150 نفر بوده است. جهت گردآوری اطلاعات از 3 پرسشنامه، شامل مقیاس خودشناسی انسجامی(قربانی، 2003)، سیاهه هویت)ابعاد بزرگسالی در حال ظهور) ریفمن و همکاران(2007) و پرسشنامه کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ(1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه همزمان استفاده گردید. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان داد که هویت با هردو متغیر خودشناسی انسجامی و کمک طلبی تحصیلی ارتباط مثبت معنادار دارد و همه ابعاد هویت، متغیرهای خودشناسی انسجامی و کمک طلبی تحصیلی را به طور مثبت و معناداری پیش بینی می کند.
The purpose of this study was to investigate relationship between identity (emerging adulthood)، integrative self-knowledge, and academic help seeking behavior among female senior students in high school in Urmia. The research method is correlation and multivariable regression. The statistical population includes all female senior students of high schools of Urmia. The glomerulative sampling method was used and the sample size was 150 people according to the correlational research. To collect information, three types of questionnaires including Inventory of Dimensions of Emerging Adulthood (IDEA)، Reifman and et al (2007). integrative self-knowledge Scale (Ghorbani, 2003), and Academic help seeking behavior ( reian and pentrichT 1997). were used. Descriptive and inferential statistics were used to organize, summarize and analyze the data. The results showed there was a positive and significant relationship between the identity (emerging adulthood) ، integrative self-knowledge, and academic help seeking behavior . The regression analysis showed that all caracteristics of identity predicted positively and significantly the integrative self-knowledge and help seeking behavior.
خلاصه ماشینی:
جهت گردآوري اطلاعات از ٣ پرسشنامه ، شامل مقياس خودشناسي انسجامي(قرباني، ٢٠٠٣)، سياهه هويت (ابعاد بزرگسالي در حال ظهور) ريفمن و همکاران (٢٠٠٧) و پرسشنامه کمک طلبي تحصيلي ريان و پنتريچ (١٩٩٧) استفاده شد.
با توجه به ضعف مطالعاتي و کمبود پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه ، اساس هدف پژوهش حاضر، بررسي ارتباط خودشناسي انسجامي، هويت (بر مبناي نظريه بزرگسالي در حال ظهور آرنت ) و رفتار کمک طلبي تحصيلي دانش آموزان مي باشد.
. باتوجه به اينکه هويت متاثر از نظريه خود است و خودشناسي انسجامي نيز کوششي براي يکپارچه کردن فهم تجارب خود، اين سئوال مطرح مي شود که آيا بين هويت با خودشناسي انسجامي به عنوان سازه شناختي و شخصيتي و رفتار کمک طلبي تحصيلي رابطه وجود دارد؟ روش روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع همبستگي بود.
ضرايب رگرسيون براي پيش بيني خودشناسي براساس سبک هاي هويت (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مندرجات جدول ٤، نتايج تحليل رگرسيون نشان ميدهد که مولفه تمرکز بر خود با ضريب بتاي ٠/٣٥٩ در سطح ٠٠١ ٠/١١٨، بي ثباتي/ منفي بودن با ضريب بتاي ٠/٢١٨ و احساس بينابيني با ضريب بتاي ٠/٢٨٢ در سطح ٠٠٥ بحث و نتيجه گيري هدف تحقيق حاضر، بررسي رابطه هويت (بزرگسالي در حال ظهور) با خودشناسي انسجامي و رفتار کمک طلبي تحصيلي در بين دانش آموزان مقطع دوازدهم متوسطه در شهرستان اروميه بود.