چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نیازهای روانشناختی بر جهتگیری آینده تحصیلی و هویت تحصیلی دانشآموزان مقطع اول متوسطه بندر لنگه در سال تحصیلی 97-1396 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر، پس رویدادی (علی- مقایسهای) است. بدین منظور تعداد 280 دانشآموز دختر و پسر مقطع اول متوسطه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از سه پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی (BNSS)، منزلتهای هویت تحصیلی (AIS) و جهت گیری آینده (FO) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از تحلیل واریانس تک متغیری (انوا) و چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین جهتگیری آینده تحصیلی دانشآموزانی با خصیصه نیاز به خودمختاری و ارتباط و بین جهتگیری آینده تحصیلی دانشآموزانی با خصیصه نیاز به شایستگی و ارتباط تفاوت معنیدار وجود داشت. همچنین، نتایج نشان داد که بین هویت تحصیلی موفق دانشآموزانی با نیاز روانشناختی شایستگی و خود مختاری و بین هویت تحصیلی دنباله رو دانشآموزانی با نیاز روانشناختی خودمختاری و ارتباط تفاوت معنیدار وجود داشت. دیگر نتایج پژوهش نیز بیانگر آن بود که بین هویتهای تحصیلی دیررس، سردرگم و موفق دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود داشت. در حالی که که بین جهت گیری آینده تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری دیده نشد. غالب بودن هویت تحصیلی سردرگم در دانش آموزان پسر در مقایسه با دانش آموزان دختر بالاتر بود.
This study examined the impact of psychological needs on future education orientation and academic identity students in Bandar Lengeh in first year high school student in academic year 2015-2016. The study is causal-comparative research. 280 students of first year high school were selected by random sampling. Basic needs psychological questionnaire (BNSS), academic identity status (AIS) and future orientation (FO) were used for testing students. For statistical analysis of unilabiate analysis of variance study was used (ANOVA) and multivariate (MANOVA). The results showed that there was a significant relationship between future education orientation of students with psychological needs need in autonomy and relation. There was a significant relationship between future education orientations of students with competence. The results also showed that between late academic identities, confusion, While that between male and female students in the next academic orientation difference was not significant. the results also showed that there was a significant difference between The identity of the successful education of students with Psychological needs of competence and self-determination and the identity of the continuing education of students with psychological needs for autonomy and there was a significant relationship. The results also showed that there was a significant difference between late academic identities, confusion and succeed in male and female students, While there was not significant between male and female students in future education orientation.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور تعداد ٢٨٠ دانش آموز دختر و پسر مقطع اول متوسطه به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و با استفاده از سه پرسشنامه نيازهاي اساسي روان شناختي (BNSS)، منزلت هاي هويت تحصيلي (AIS) و جهت گيري آينده (FO) مورد آزمون قرار گرفتند.
در پژوهشي که توسط هاشمي نصرت آباد، واحدي و اماني ساريبگلو (١٣٩٣) انجام شد، نتايج پژوهش نشان داد که نيازهاي روان شناختي اساسي (خودمختاري، شايستگي و ارتباط ) اثر مثبت و معنيداري بر عملکرد تحصيلي دارند.
در مجموع بررسي پيشينه تجربي نشان ميدهد که پژوهش چنداني در زمينه تأثير نيازهاي روان شناختي بر جهت گيري آينده تحصيلي و هويت تحصيلي دانش آموزان انجام نگرفته است و به نوعي خلأ تحقيقاتي در اين زمينه مطرح ميباشد.
از اين رو، هدف از اين مطالعه بررسي تأثيرگذاري نيازهاي روان شناختي بر جهت گيري آينده تحصيلي و هويت تحصيلي دانش آموزان است که براساس نتايج حاصل از آن ، بتوان بر غناي هر چه بيشتر ادبيات پژوهشي در اين زمينه بيفزايد.
1. Ex-post Factor Research ابزار پژوهش براي جمع آوري داده ها از سه پرسشنامه نيازهاي اساسي روانشناختي ١ (BNSS)، پرسشنامه منزلت هاي هويت تحصيلي ٢(AIS) و پرسشنامه جهت گيري آينده ٣(FO) استفاده شد.
در مجموع ، يافته هاي پژوهش حاضر بيانگر تأثير نيازهاي اساسي روان شناختي بر جهت گيري آينده تحصيلي و منزلت چندگانه هويت تحصيلي دانش آموزان بود.
(2008) Academic motivation in university: The role of basic psychological needs and identity formation.
(2009) Basic need satisfaction and identity formation: Bridging self- determination theory and process oriented identity research.