چکیده:
در بسیاری از کشورها، سازمانهای بینالمللی مانند بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول ضمن ارائه نسخههای تجویزی، تغییرات ساختاری را متناسب با این تغییرات به کشورها تحمیل نموده اند. در حال حاضر تدوین استراتژی مبارزه با فساد ملی یکی از خواستههای جدی نظام از حوزه اجرایی است و در محافل اداری طراحی این استراتِژی در دستور کار دست اندرکاران تدوین برنامه های توسعه ای نیز قرارگرفته است. اگر سؤال شود جمهوری اسلامی ایران از چه مدلی جهت مبارزه با فساد استفاده میکند پاسخ روشنی از طریق مجامع دانشگاهی و یا اجرایی به آن داده نمیشود. در این پژوهش مدلی بومی برای مبارزه با فساد اداری ایران ارائه شده است. در مرحله اول این پژوهش، ادبیات موجود در داخل کشور در حدود 45 پایاننامه و کتاب فارسی و بیش از 30 مقاله خارجی مورد بررسی قرار گرفت، سپس بهمنظور بومی کردن مدل، قوانین مصوب مرتبط با مسئله فساد اداری و نظریات اسلام در خصوص مبارزه با فساد بهخصوص بحث رشوه و اسناد بالادستی نظام در حوزه مبارزه با فساد مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. با استفاده از ادبیات، 365 شاخص استخراج گردید که این شاخصها مقدمه ایجاد مدل تحلیلی بودند. در مرحله دوم با توجه به اینکه نگارنده ضمن استفاده از مدلهای موجود به دنبال استفاده از مدلهای پیشساخته نبوده است؛ لذا با استفاده از روش تحلیل مضمون که از روشهای کیفی است برای تولید مدل اقدام نمودند. در نتیجه مدلی با 3 بعد و 8 مؤلفه و 24 شاخص حاصل شد. در ادامه بهمنظور تائید مدل از روشهای کمی نیز استفاده شد که به منظور سنجش صحت ارتباط هر متغیر با شاخصهای آن، ضمن اخذ نظر از خبرگان مبارزه با فساد اداری از آزمون تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار لیزرل نیز استفاده به عمل آمد. مدل حاصله با دو مدل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بینالمللی مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج حاصله پوشش بسیاری از شاخصهای دو مدل دیگر و استفاده از شاخصهای ایرانی و اسلامی در شاخصهای مدل بومی تدوینشده میباشد. مدل نهایی در سه بخش پیشگیری، ساماندهی و نظارت و برخورد با تخلفات (3P) تنظیم گردید.
Extended Abstract Abstract Many countries and international organizations like the World Bank and the International Monetary Fund, while providing prescriptions, impose structural changes. But what is Iranian model for the fight against corruption? The answer to this question is not so clear. In this regard around 45 theses and Persian books and over 30 foreign articles were examined. In order to localize models, legislation related to the issue of corruption and Islamic views in the fight against corruption and bribery Along with the remarks of the Supreme Leader in this field were examined. Reviewing the native version of the Anti-Corruption, 365 index were detected, including 24 major content and content organizers was then 8 content, and finally summarized in three Comprehensive content. Introduction Since 1991 and after wards world bank, IMF (International Monetary Fund), ECO, European Union in the field of aid to countries for preparation and execution of fighting strategies for corruption fighting literature for corruption developed and explanation of negative effect of corruption and conformity of fighting strategy took priority of action in many countries. Although now a days many countries rapidly move towards compiling public fighting strategies for corruption, but few of countries are successful. Particularly in most countries international organizations like world bank and IMF imposed the prescription recommended a structure alteration proportioned to these changes of the countries. If asks this question so which design the I.R. Iran uses for fighting against corruption and there is not clear answer that can give from universities or other executive. In this research has considered to the problems of bureaucratic corruption in Iran.At first the present literature Scrutinized about 45 thesis and Persian books inside of the country. Case study In this research a native model for anti-corruption in Iran will be offered. The population of inspection and supervision of research staff, protection and management of executive agencies and a number of university professors met to discuss the fight against corruption were selected. Sample size was estimated at 60 people. Materials and Methods In this regard around 45 theses and Persian books and over 30 foreign articles were examined. In order to localize models, legislation related to the issue of corruption and Islamic views in the fight against corruption and bribery Along with the remarks of the Supreme Leader in this field were examined. Content analysis was used to model the qualitative method And to analyse data is used from confirmatory factor analysis and structural equation quantitative method for assessing the validity index with their respective structures.. In the study of factors affecting the fight against corruption has been through a questionnaire. The questionnaire was closed and the 5-point Likert scale is used. The importance of the fight against corruption was to the right and to the left of the status quo will be evaluated criteria. Method of distributing and collecting questionnaires, using the Internet (e-mail) and sometimes "been visiting. The validity of formal validity was used and 15 experts questionnaire and its relationship inspected. Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability that all coefficients of each structure was higher than 0.7. Discussion and Results Reviewing the native version of the Anti-Corruption, 365 index were detected, including 24 major content and content organizers was then 8 content, and finally summarized in three Comprehensive content. The main aspect of comprehensive models of prevention, monitoring and dealing effectively with violations of institutions and systems. Secondly, given that the author while using existing models are not built models; Therefore, using thematic analysis of qualitative methods were used to produce the model. To anti-corruption should be considered in all aspects. Conclusion The final model in three parts: prevention PREVENTION, PREPRATION organizing and monitoring and dealing with violations PROSECUTION (3P) were set.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش هاي انجام شده توسط سازمان شفافيت بين الملل در سال ٢٠٠٩ بين ١٦٨ کشور نشان ميدهد مردم جهان فساد را يک مسئله و مشکل بزرگ ميدانند که به طور گسترده اي زندگي آنان را تحت تأثير قرار داده و از هر ده نفر يک نفر از مردم جهان رشوه پرداخت کرده است و اين ميزان در کشورهاي حوزه آسيا– اقيانوسيه افزايش داشته است (٢٠١٣ ,Heinrich &ne Che).
در اين پژوهش ضمن بررسي مدل هاي بين المللي و اشاره اي مختصر به دلايل ناکارآمدي آن ها در حوزه مبارزه با فساد و باتوجه به مطالعه اسناد بالادستي ، قوانين مصوب مجلس و نيز سياست هاي کلي نظام اداري، مدلي بومي براي مبارزه با فساد اداري ايران ارائه خواهد شد و با توجه به مصوبات اخير در خصوص تدوين استراتژي ملي مبارزه با فساد اداري در ايران ، مدل حاضر مي تواند مقدمه اي بر يک تقسيم کار ملي قرار گيرد.
آيا بين ابعاد و شاخص هاي مبارزه با فساد که برگرفته از روش تحليل مضمون هستند به لحاظ آماري رابطه معناداري وجود دارد؟ پيشينه تحقيق فساد معادل فارسي Corruption است .
قوانين بالادستي مطالعات ارزشي سخنان رهبري سازمان هاي بين المللي ١٢٠ شاخص داخلي ٢٤٥ شاخص خارجي پايان نامه ها و مطالعه تطبيقي مطالعات داخلي کشورها شکل ١ :منابع استخراج شاخص هاي مؤثر در طراحي مدل بومي مبارزه با فساد اداري در بخش ميداني پژوهش جهت بررسي عوامل مؤثر بر مبارزه با فساد اداري از روش پرسشنامه استفاده به عمل آمده است .