چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بار شناختی و بازه زمانی و تعامل این دو متغیر بر ادراک زمان به روش شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان، دانشجویان، و کارکنان سازمان های شهر کرمان در سال ۱۳۹۷ بودند که از میان آنها ۳۰۰ نفر (۱۵۰ مرد و ۱۵۰ زن) به صورت در دسترس انتخاب شدند و همه آنها تکلیف بازتولید زمان (TP) را انجام دادند. نتایج نشان دادند که هم اثر اصلی بار شناختی و بازه زمانی و هم اثر تعاملی این دو بر ادراک زمان معنا دار است (۰۱/ ۰>p). بار شناختی و افزایش بازه زمانی بر ادراک زمان به صورت افزایش میزان خطای بازتولید زمان اثر دارند. لازم به ذکر است که بیشترین تفاوت در خطای بازتولید زمان بین بازه های ۲ و ۸ ثانیه به دست آمد (۰۰۱/ ۰=p).
The aim of this study was to investigate the effect of cognitive load and task duration and interaction of these variables on time perception. The research method was quasi-experimental. The population of this research was school students, university students, and personnel of organizations of Kerman city in 2018 and among them, 300 persons (150 males and 150 females) were selected by available sampling method. The time reproduction task was used for obtaining data. The results showed that the main effect of cognitive load and task duration and interactive effect of these variables on time perception were significant (p <0. 01). Cognitive load and increase of the task duration affect time perception in the form of increasing the amount of time reproduction error.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نظريه هاي شناختي ، 23 1- time perception 2- duration 3- timing of events 4- Buhus 5- Meck 6- physical time 7- subjective time 8- physical dimensions 9- temporal extent 10- Lloyd 11- Arstila 12- Wittmann 13- Grondin 14- psychological time 15- Allman 16- Yin 17- Callender 18- Macar 19- Vidal 20- Khan 21- Sharma 22- Dixit 23- cognitive theories تجربه گذر زمان ١ به ماهيت و ميزان پردازش شناختي ٢ انجام شده توسط فرد در طول يک بازه زمانيِ ارائه شده بستگي دارد (راوي ـ کوليير٣، ١٩٩٥).
اگرچه در پارادايم گذشته نگر، به دليل ماهيت 1- Block 2- Zakay 3- durations 4- Sucala 5- Scheckner 6- David 7- working memory 8- Ginns 9- Leppink 10- cognitive capacity 11- Kalyuga 12- extraneous 13- intrinsic 14- germane 15- Sweller 16- difficullty of task 17- Brown 18- George 19- Reed 20- time overestimation error 21- Gellersen سخت تر آن ، فواصل زماني بيش برآورد مي شوند (بلاک و ريد، ١٩٧٨).
مدل تايمر شناختي براي ما روشن مي کند که چرا افراد مدت قابل ملاحظه اي از زماني را که محرک به آنها ارائه مي شود 1- Ahn 2- Liu 3- Soman 4- Hamamouche 5- Keefe 6- Jordan 7- Cordes 8- Usal 9- Hohenberger 10- Xuan 11- Zhang 12- He 13- Chen 14- Dormal 15- Seron 16- Pesenti 17- Goldstone 18- Lhamon 19- Sechzer 20- Glicksohn درک نمي کنند: زيرا بار بالاي شناختي که همزمان به آنها ارائه شده است ، افراد را به درک زمان کمتري در طول تکليف زماني هدايت مي کند.