چکیده:
با گسترش منابع الکترونیک کاربران زیادی به شبکه جهانی وب رجوع میکنند. بار اضافی
اطلاعات. اطلاعات بیفایده، و اطلاعات غیرصحیح و غیردقیق در صفحات وب، نیاز به تشخیص منابع
غیردقیق و گمراهکننده را از سوی کاربران میطلبد. بخشی از این کاربران را دانشجویان تشکیل
میدهند. در کنار منابع سنتی، در حال حاضر با گسترش فنآوری رایانهای و دسترسی سهل و فوری به
اطلاعات از طریق اینترنت، استفاده از منابع الکترونیک در بین دانشجویان بسیار رایج شده است. کنترل
مطالب از حیث اعتبار و قابلیت اعتماد آنها به عهدة کاربر است و بدینترتیب، ارزشیابی از محتوای وب
موضوعی مهم محسوب میشود. در این راستا، سیاهه ارزشیابی از منابع وب میتواند ابزاری مفید برای
عموم کاربران و بهخصوص دانشجویان باشد.
خلاصه ماشینی:
در کنار منابع سنتي، در حال حاضر با گسترش فن آوري رايانه اي و دسترسي سهل و فوري بـه اطلاعات از طريق اينترنت ، استفاده از منابع الکترونيک در بين دانشجويان بسيار رايج شده است .
ارزشيابي از منابع اطلاعاتي، مهارتي مهم است که کاربران اينترنت براي دستيابي به اطلاعات معتبر و قابل اعتماد به آن نياز دارند.
اين ضرورت وقتي بيشتر احساس ميشود که در وضعيت کنوني با گسترش فن آوري رايانه اي و دسترسي سهل و فوري به اطلاعات از طريق اينترنت استفاده از منابع الکترونيک در کنار منابع چاپي در بين دانشجويان بسيار رايج شده است .
اسميت ١٢ (٢٠٠٥، بـه 1- evaluation 2- Ajuwon 3- Xie 4- Benoit 5- Zhang 6- Beck 7- authority 8- objectivity 9- currency 10- accuracy 11- coverage 12- Smith نقل از آجووان و همکاران ، ٢٠١١) هفت معيار گستره ١، محتـوا٢، گرافيـک و طراحـي چندرسـانه اي ، 3 هزينه ٤، قابليت اجرا٥، گزارش ها٦، و هدف ٧ را برشمرده است .
معيارهاي اصلي ارزشيابي صفحات وب عناصر اصلي صفحه وب عبارت اند از: ● مرجعيّت در سطح سايت و در سطح صفحه (مرجعيت به اين معناست که تا چه حد اطلاعات موجود، توسط شخص يا گروهي ايجاد شده است که دانش آن موضوع را داشـته انـد).
پژوهشگران معيارهاي زيـادي را عرضه کرده اند که ميتواند کاربران را به طور عام و دانشـجويان را بـه طـور خـاص در داوري و ارزشيابي اعتبار و قابليت اعتماد اطلاعات وب ياري کند.