چکیده:
رودخانه سیستان، از رودخانه های اصلی دشت سیستان است که بر روی آن سازه های هیدرولیکی مختلفی ساخته شده است. در این تحقیق، تعدادی از سازه های مهندسی تحت تاثیر فرسایش بادی، مورد بررسی قرارگرفته اند. محدوده های مورد مطالعه، ورودی آب چاه نیمه ها، سدهای کهک، زهک و سیستان و پل نهورابرا شامل می شود. در مرحله اول جهت رودخانه در هر محدوده نسبت به جهت باد غالب تعیین شده است و سپس موانع طبیعی و مصنوعی، شامل پوشش گیاهی، ساختمانها و ارتفاعات طبیعی که در مسیر وزش باد بوده؛ مشخص شده است. در مرحله بعد بافت خاک، وزن واحد حجم و چسبندگی خاک زمینهای ساحل رو به باد رودخانه تعیین شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، بخشهای مختلف رودخانه سیستان به صورت موازی، مایل و عمود نسبت به جهت باد غالب قرار گرفته است. بافت خاک عموما رس سیلتی، همراه با شن، لوم، لوم سیلتی و لوم ماسه ای است که در محدوده های حاشیه رودخانه به لوم و لوم سیلتی تغییر می یابد. خاکهای این محدوده عموما حد روانی کمتر از 25 داشته و دارای چسبندگی ناچیزی هستند. مقاومت برشی زهکشی نشده خاکهای سطحی در طول مسیر رودخانه و در محدوده ساحل رو به باد، کمتر از 30 کیلو پاسکال است. همچنین، وزن واحد حجم خاک، در محدوده مورد مطالعه، بین 2/ 1 تا 3/ 1 گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد. پوشش گیاهیسواحل رو به باد، در نزدیکی سازه های مهندسی، بسیار کم و حداکثر 20 درصداست. نتایج نشان می دهد که رسوبات منطقه عمدتا دانه ریز بوده و فاقد چسبندگی هستند و تراکم کمی دارند. بنابر این بر اثر خشکسالی های اخیر و کاهش پوشش گیاهی، فرسایش و حمل خاک به شدت افزایش یافته است و سازه های مربوط به سد کهک، سد سیستان و پل نهوراب، بیشترین تاثیر پذیری را دارند.
Introduction:Sistan River is one of the main rivers in Sistan plain which has various hydraulic structure built upon it. The current study evaluates various engineering structures which have been impacted by wind erosion.Methodology: The research regions included the water entrance to Chahnime, Kohak dam, Zahak Dam, Sistan Dam, and Nohrab bridge. In the first stage, the direction of the river in respect to dominant wind and the condition of shores facing wind are studied, and the natural and artificial obstacles, such as vegetation, natural heights, and buildings, which were in the path of the wind were determined. In the second stage, soil texture, dry unit weight and soil coherence of shores facing wind were measured.Results: Based on the research, the Sistan River direction was parallel, oblique, and perpendicular in respect to the dominant wind direction. The soil texture was mainly silty clay with gravel, loam, and loamy sand. However, the soil texture changed at the riversides to loam and silty loam. The liquid limit of the studied soils was lower than 25 with little soil coherence. the undrained shear strength of surface soils within the path of the river and its shores were determined less than 30 kPa. Also the range of dry unit weight of soil in the studied area is between 1.2gr/cmᶾ to 1.3gr/cmᶾ. and its vegetation indicated vegetation was lower than 20% near the engineering structures. Conclusions: The results of this study indicate that the sediments were mostly grainy, lacked adhesion with very low density. Therefore, due to the recent drought and reduced vegetation, soil erosion and transportation have increased dramatically. Consequently, the Kohak dam, the Sistan dam and Nohrab bridge have been highly influenced from erosion and transport of wind sediments.Keywords: wind erosion, hydraulic structures, Undrained shear strength