نویسنده: شریفی، معصومه؛ رفیعی، محسن؛
مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن و عترت بهار و تابستان 1399، سال سوم - شماره 5 (14 صفحه - از 85 تا 98 )
«عفاف» و «حجاب»، واژگانی مقدّس و نامآشنا در ادیانالهی، بهویژه آیین اسلام هستند و از دیرباز مورد توجّه مفسّران، محدّثان، تاریخنگاران، جامعهشناسان و سایر اندیشمندان بودهاند. این دو واژه، افزون بر اینکه ریشه در شرع دارند، امری فطری بوده و مورد پسند روح پاک طلب آدمی هستند. با بررسی واژگان عفاف و حجاب میتوان دریافت که رابطهی این دو، به لحاظ منطقی، «عام و خاص مطلق» است؛ یعنی هرچند ممکن است برخی از باحجابها عفیف نباشند، ولی هر عفیفی حتما باحجاب است. به دیگر سخن، هر آنکه عفیفتر و از درون پاکتر باشد، خود را بیشتر به حجاب و پوشش، مقیّد میداند. با توجه به بررسیهای انجام شده در قرآنکریم و کتاب مقدس، فرضیه این پژوهش به اثبات رسید که همه ادیانالهی به عفاف و حجاب اهمیت بسیار دادهاند و احکام متعددی برای ان وضع کردهاند. در قرآنکریم هم که برترین و ماندگارترین آییننامه الهی است، عفاف و حجاب، جایگاهی بس بالا و والا دارد و کاملترین و جاودانهترین آییننامهها و فرمانها به منظور حفظ حجاب و عفاف و جلوگیری از ابتلا به گناهان مخرب شخص و جامعه آمده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که جلوههای حجاب و عفاف در قرآنکریم در چهار سطح پوشش، نگاه، گفتار و رفتار است.
خلاصه ماشینی:با توجه به بررسیهای انجام شده در قرآنکریم و كتاب مقدس، فرضیه اين پژوهش به اثبات رسید که همه ادیانالهی به عفاف و حجاب اهمیت بسيار دادهاند و احكام متعددي براي أن وضع كردهاند. در قرآنکریم هم که برترین و ماندگارترین آییننامه الهی است، عفاف و حجاب، جایگاهی بس بالا و والا دارد و کاملترین و جاودانهترین آييننامهها و فرمانها به منظور حفظ حجاب و عفاف و جلوگیری از ابتلا به گناهان مخرب شخص و جامعه آمده است. اسلام به عنوان یکی از ادیان زنده جهان و کاملترین و جاودانهترین آیینالهی، بر مسأله عفاف و حجاب تأکید بسیار دارد و از آنجا که مهمترین منبع تشریع اسلام، قرآنکریم است، آگاهی از جایگاه این مسأله در این متن مقدّس از اهمیت و ضرورت فراواني برخوردار است. شارع مقدّس، هم به صورت عمومی و هم با خطاب ویژه به مردان و زنان، از ایشان خواسته است كه حجاب و عفاف را در ابعاد مختلف آن از جمله در پوشش رعایت کنند. از جمله مواردی که در این حریمها باید رعایت شود، «حفظ نگاه» است که خداوند با صراحت از مردان و زنان میخواهد مراقب دیدگان خود باشند. در اینباره دو نوع خطاب عمومی و ویژه به مردان و زنان در قرآنکریم آمده است. در این آیات نیز خطاب به زنان دستوراتی آمده است که با عمل به آنها، خود و جامعه را از ابتلای به حرام و آسیبهای روحی بعد از آن حفظ کنند.
کلیدواژه ها:- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)
برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.
تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.
You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.