Skip to main content
فهرست مقالات

ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ تصادفات شهری در محدوده مدارس سپاهان شهر

نویسنده:

چکیده:

ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی در ﻣﺤﺪوده ﻣﺪارس ﺳﭙﺎﻫﺎن ﺷﻬﺮ(ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی؛ داﻧﺶآﻣﻮزان دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺳﭙﺎﻫﺎنﺷﻬﺮ) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻮال ﭘﺎﺳﺦ داده ﺷﻮد ﮐﻪ آﯾﺎ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺤﻘﻖ در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی در ﻣﺤﺪوده ﻣﺪارس ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﭙﺎﻫﺎن ﺷﻬﺮ ﻣﻮﺛﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﮐﻠﯿﻪی داﻧﺶآﻣﻮزان دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﺪارس ﺳﭙﺎﻫﺎن ﺷﻬﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﺪاد 356 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﺪارس ﺳﭙﺎﻫﺎن ﺷﻬﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪآﻣﺎری ﻧﯿﺰ ﺗﻌﺪاد 185 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮز دوم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ در ﻣﺪارس ﺳﭙﺎﻫﺎن ﺷﻬﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه و در اﻧﺠﺎم آن از ﺗﮑﻨﯿﮏ- ﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روشﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ از ﺟﻤﻠﻪ آزﻣﻮن ﺗﯽ ﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪای، آزﻣﻮن ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ و آﻣﺎره ﮐﻮﻟﻤﻮﮔﺮوف اﺳﻤﯿﺮﻧﻮف، رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻟﺠﺴﺘﯿﮏ و آزﻣﻮن ﮐﺎی اﺳﮑﻮﺋﺮ ﺑﺎ ﻧﺮم‌اﻓﺰار 17 Spss اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮔﺮدد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، ﻧﺼﺐ و اﯾﺠﺎد اﺑﺰارﻫﺎی راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 3/44، ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﭘﻠﯿﺲ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 2/74، ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﻧﺶآﻣﻮزان، واﻟﺪﯾﻦ و ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 1/95 و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮزا ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ رﺗﺒﻪای 1/86 ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ دارای ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﻫﻤﯿﺖ در ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﺷﻬﺮی در ﻣﺤﺪوده ﻣﺪارس ﺳﭙﺎﻫﺎن ﺷﻬﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.

کلیدواژه ها:

پیشگیری ، خطر ، تصادفات رانندگی ، حوادث رانندگی ، تصادفات ترافیکی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.