چکیده:
با وجود اینکه 85 درصد از کل موسسات تجاری در ایران را شرکتهای کوچک و متوسط تشکیل میدهند، بسیاری از مطالعات حوزه مدیریت دانش بر روی شرکتهای بزرگ متمرکز میباشند. در این راستا، مطالعه حاضر به بررسی رابطه مدیریت دانش، نوآوری (فناوری و بازاریابی) و مزیت رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته است. جامعه آماری پژوهش را شرکتهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی رشت تشکیل میدهند که از میان آنها 124 شرکت با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در ادامه، دادههای جمعآوری شده توسط پرسشنامههای توزیع شده با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و شبکه عصبی مصنوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش از طریق تجزیه و تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) نشان میدهد که مدیریت دانش دارای رابطه مثبت با نوآوری فناوری، نوآوری بازاریابی و مزیت رقابتی است و بواسطه نوآوری فناوری، بیشترین رابطه را با مزیت رقابتی دارد، بنابراین، نوآوری فناوری واسطه قوی میان مدیریت دانش و مزیت رقابتی است. از سوی دیگر، نتایج رویکرد شبکه عصبی (NN) نیز نشاندهنده آن است که نوآوری فناوری، مهمترین پیشبینی کننده مزیت رقابتی است که این نتیجه با حداقل مربعات جزئی همسو میباشد.
Although small and medium-size enterprises (SMEs) constitute more than 85 percent of total business enterprises in Iran, most of the knowledge management studies concentrated on large enterprises. In this way, this study investigated the relationship between knowledge management, innovation (technology and marketing), and competitive advantage in SMEs. The statistical population of the study consists of SMEs in Rasht industrial parks which 124 out of them were selected based on the random sampling method. The collected data by a designed questionnaire were analyzed using structural equation modeling (SEM) and artificial neural network techniques. The results of data analysis based on Partial Least Square (PLS) indicate that knowledge management has positive and significant relationships with technological innovation and marketing innovation. In addition, knowledge management has a positive and significant relationship with a competitive advantage and its strongest relationship with competitive advantage mediated by technological innovation, So, technology innovation is a strong mediator between knowledge management and competitive advantage. On the other hand, the results of the neural network approach show that technology development is the most important predictor of a competitive advantage which this finding is consistent with the output of PLS analysis. Some suggestions also are provided for further researches and application in a statistical population.
خلاصه ماشینی:
پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی (علمی) دانشگاه مازندران سال دوازدهم ، شماره ی ٢٤، نیمه ی دوم ١٣٩٩ تبیین نقش میانجی نوآوری در رابطه مدیریت دانش و مزیت رقابتی شرکت های کوچک و متوسط با رویکرد شبکه عصبی و مدل سازی معادلات ساختاری تاریخ دریافت : ١٣٩٨/١١/٠٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٠٧/٢٢ احمد رمضانپور نصیرمحله مهدی همایون فر doi: 10.
در این راستا، مطالعه حاضر به بررسی رابطه مدیریت دانش ، نوآوری (فناوری و بازاریابی) و مزیت رقابتی در شرکت های کوچک و متوسط پرداخته است .
به نظر میرسد که یک راه خروج شرکت های کوچک و متوسط از وضعیت موجود، تلاش بیشتر در جهت دستیابی به مزیت رقابتی 1 Weerwarden & Mavondo 2 Rao & Holt 3 Durst & Edvardsson ٤٦.
با توجه به مفاهیم ارائه شده ، در این پژوهش با بکارگیری دو رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و شبکه عصبی به بررسی عوامل تعیین کننده در دستیابی شرکت های کوچک و متوسط به مزیت رقابتی پرداخته شده است .
1 Mothe & Thi 2 Schweitzer, et al 3 Zaltman .
٥. بحث و نتیجه گیری در این پژوهش به بررسی نقش نوآوریهای دانش محور در ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت های کوچک و متوسط پرداخته شده است .
نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان میدهد که نوآوری فناوری نسبت به نوآوری بازاریابی واسطه قویتری میان مدیریت دانش و مزیت رقابتی شرکت های کوچک و متوسط است .
نتایج پژوهش نشان میدهد که نوآوری بازاریابی و فناوری تاثیر معناداری بر مزیت رقابتی شرکت های کوچک و متوسط دارند.