چکیده:
«نخل»، تابوت چوبین آذینبندی شدهای است که در منطقه وسیعی از ایران، در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) از آن استفاده میشود. تاکنون به ارتباط بین این «تابوتواره» و «درخت خرما» پرداخته نشده است. هدف این مقاله روشن کردن این ارتباط است. آریاییها نخل را نمیشناختند و نسبت به آن باوری نداشتند. پس از آشنایی با درخت خرما و پیبردن به ارزش والای آن، برایش تقدس قایل شدند. از شواهد باستانشناسی چنین برمیآید که در آشور و غرب آسیا «نخلگردانی» مرسوم بوده است. مرگ سیاوش برای ایرانیان بهانهای بوده تا هر ساله با برگزاری آیین سوگواری به تجلیل از وی بپردازند. در دیوارنگاره «پنجکنت» دیده میشود که جنازه سیاوش درون اتاقکی قرار گرفته است و اطراف آن را مردم سوگوار فرا گرفتهاند. پس از اینکه نخل برای ایرانیان، تقدس یافت، در ساخت تابوتوارهای که برای «سوگ سیاوش» و یا مراسم مشابه میساختند، از برگ درخت خرما در ساخت یا تزئین آن استفاده شد، این سازه جدید «نخل» نامیده شد. پس از مدتی، خواسته شد که سازههایی با ماندگاری زیاد درست کنند که در آن از برگهای نخل نیز استفاده شده باشد. چون این دو قابل جمع نبودند، وظیفه حضور نمادین «برگ درخت خرما» در تابوتواره به هنرمندان محول شد.
In “Nakhl gardani” (palm-spinning) ceremony, which is performed in large parts of Iran, used an ornate wooden coffin called a palm tree. Connection between this coffin-like structure and the "palm tree" does not describe previously. The main purpose of the present study is to clarify this connection. The Aryans did not know the palm tree and did not believe in it. After they became acquainted with the palm tree and realized its high values, they praised it. Archaeological evidence suggests that “Nakhl gardani” was common in Assyria and West Asia. Siavash death has been an excuse for Iranians to mourn annually by holding mourning ceremonies. In the "Panjakent" mural, Siavash body is placed in a room and it is surrounded by mourners. After the palm tree became holy for Iranians, palm leaves were used to make or decorate the coffin-like, which they used to make "mourning Siavash" or similar ceremonies. The new structure was called "Nakhl" (palm tree). After a while, they decided to build structures having a long shelf life with palm leaves. Because these two cannot be combined, the artists were given the task of making the "palm tree leaf" at least symbolically use in the coffin-like structure.