چکیده:
هدف: عوامل انسانی و فکری در هر سازمانی جزء لاینفک و بسیار ارزشمندی محسوب میشوند. در کتابخانه نیز که سازمانی خدماتی است، کتابدار را میتوان سرمایهای دارای جایگاه ویژه تلقی کرد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان صلاحیتهای کتابداران کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز .84% گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کتابداران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آمارههای توصیفی(میانگین و فراوانی) استفاده شد. نرمافزار spss به منظور تحلیل توصیفی دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد که صلاحیتهای مدیریتی با میانگین(4/3) در حد متوسط، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات با میانگین(16/4) در وضعیت خوب، صلاحیتهای فناوری اطلاعات با میانگین(02/3) در وضعیت متوسط، صلاحیتهای پژوهشی با میانگین(17/1) در وضعیت بسیار بد، صلاحیتهای ارتباطی با میانگین(87/3) در وضعیت متوسط، و صلاحیتهای فردی و اخلاقی با میانگین(48/3) در وضعیت متوسطی قرار دارند.
نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان مدعی شد که صلاحیتهای کتابداران با میانگین 18/3 در وضعیت متوسط قرار دارد. نیاز است مسئولان و متولیان امر با برگزاری دورههای مختلف، صلاحیتهای کتابداران را ارتقاء داده و بهبود بخشند.
کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
Objective: In the library, which is a service organization, librarians have a special place. The present study was conducted to investigate the qualifications of university library librarians. Method: The present study is a descriptive-survey research. Data were collected by a questionnaire. Librarians of academic libraries of state universities in Tehran formed the statistical population of this study. For sampling, sequential integrated sampling method was used and 60 questionnaires were distributed among the librarians. Descriptive statistics (mean and frequency) were used to answer the questions. SPSS software was used for descriptive analysis of data. Results: Results showed that managerial competencies with an average (3.4) are moderate, information retrieval competencies with an average of (4.16) in good level. Information technology competencies with an average (3.02) in average condition, research competencies with average (1.17) in very bad level, communication competencies with average (3.87) in average level, and individual and moral competencies with average (3.48) in mediocre are placed. Conclusion: In general, it can be argued that librarians' qualifications are in the average position with an average of 3.18. There is a need for officials and trustees to upgrade and improve the qualifications of librarians by holding various courses.