چکیده:
روحانیت بهعنوان بزرگترین و قویترین نیروی اجتماعی در جامعه منتظِر، باید نقشی حیاتی ایفا کند؛ چراکه مدعی است در جامعه منتظِر بر پایه علل چهارگانه (فاعلی، صوری، مادی، غایی) میخواهد با جامعه منتظَر، همسویی و همسنخی داشته باشد؛ ولی در جامعه منتظِر در هریک از علل چهارگانه، نوعی نارسایی، ناسازگاری و حتی بحرانهایی در مقایسه با جامعه منتظَر مشاهده میشود. بر این اساس، مسئله عبارت است از: چگونگی مهیاسازی جامعه منتظِر برای جامعه منتظَر. در این میان، علت فاعلی (یعنی روحانیت) از دیگر علتهای چهارگانه حساستر است؛ زیرا دیگر «بودن یا نبودنِ روحانیت» یا تلاش آنان برای بقا و ماندن خود، تعریف و معنابخشی نمیشود؛ بلکه مسئله، بودنی مؤثرتر و کارسازتر برای مهیاسازی و تحقق جامعه منتظَر میباشد؛ بنابراین، سؤال اصلی چنین است: روحانیت با نقش و پایگاه موجود، کدام استراتژی را به خود اختصاص داده است؟ نویسنده برای دستیابی به پاسخ، مقاله را با روش سوات SWOT و با این فرضیه دنبال کرده که روحانیت به جای اینکه در موقعیت SO یا تهاجمی قرار بگیرد، در موقعیت WT یا تدافعی قرار دارد؛ لذا برای تحقق جامعه منتظِر باید با هوشمندی تمام به سوی استراتژی تهاجمی حرکت کند.
The clergy, as the greatest and strongest social force in the waiting community, must play a vital role. Because the clergy claims that he wants to be in harmony with Montazar community (Imam Mahdi community) in Montazer (the community waiting for Imam Mahdi) community based on four causes (actual, formal, material, ultimate). However, in the montazer community, in each of the four causes, a kind of inadequacy, incompatibility, and even crises can be seen in comparison with the montazar community. In this regard, the question is how to prepare montazer community for montazar community. Among these, the actual cause (i.e., the clergy) is more sensitive than the other four causes, since the "presence or absence of the clergy" or their struggle for survival is no longer defined and given meaning. Rather, the problem is to have a more effective and efficient presence for realization and preparation of montazar community. Therefore, the main question is: what is the strategy of the clergy with its existing role and base? To get the answer, the author carries out the study using the SWOT method and with the hypothesis that the clergy is in the WT or defensive position instead of the SO or offensive position. Therefore, in order for the montazer to be realized, the clergy must move towards offensive strategy with full intelligence.
خلاصه ماشینی:
اینجا این بحث پیش میآید که جامعه منتظِر در چه نوع جامعه و با چه گسترهای میخواهد مورد بحث قرار گیرد؟ برای یافتن پاسخ، لازم است معلوم شود نقش روحانیت در کدام جامعه را بررسی میکنیم؛ آیا نقش روحانیت در جامعه سنتی و با رویکرد روحانیت سنتی دنبال میشود یا در جامعه مدرن و جدید با رویکرد روحانیت فقاهتی-سیاسی؟ همچنین آیا به نقش روحانیتِ در دوران نهضت میپردازیم یا به نقش روحانیتِ در دوران استقرار یا روحانیتِ دارنده حکومت و دولت؟ جامعه منتظر، جامعهای نیست که فقط در زمانه ما به آن توجه شده باشد یا اینکه فقط به جامعه دوران ما جامعه منتظِر گفته شود که برای چنین جامعهای، فقها یا روحانیان در همه سطوح نقشآفرینی داشتهباشند بلکه جامعه بعد از غیبت کبری، همه مردم متدین و بویژه متولیان دین در انتظار منتقم و برپاکننده عدل و داد بودهاند؛ اما لازم و ضروری استکه به این نکته، توجه جدی شود که: به نظر میرسد دامنه و عمق رسالت روحانیتِ در جامعه منتظر بهخصوص در دوران انقلاب اسلامی ایران، به افراد و حداکثر به جریانات اسلامی معطوف و منجر میشده است؛ ولی در دورانی که نهضت به نهاد تبدیل شده و نظام اسلامی و دولت اسلامی تحقق یافته است، رسالت روحانیتِ جامعه منتظر علاوه بر افراد و جریانات سیاسی اسلامی، دولتهای اسلامی را نیز شامل میشود؛ دولتهایی که سیاستهای کلانشان، تحقق جامعه اسلامی و تمدن اسلامی، با برقراری عدالت اجتماعی و رفاه عمومی با عنایت به نیازهای مادی و معنوی مردم و رشد آنها است؛ از اینرو روحانیت وظایف و رسالتِ سنگینتری را برای مهیاسازی جامعه منتظَر به عهده دارند.