چکیده:
درباره درونمایه دستواژه «أَوَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ‏ عَلی‏ کُلِ‏ شَیٍ شَهِیدٌ» در آیه 53 سوره فصلت، در میان اندیشهوران اسلامی دیدگاههای گوناگونی مطرح است. بسیاری از مفسران، دستواژه یادشده را به اثبات حقانیت قرآن و رسالت پیامبر اکرم ص، بسته دانستهاند؛ از نگاه گروهی از دانشمندان، به شناخت حضوری خداوند و اثبات یگانگی در ربوبیت بسته است و برخی از فیلسوفان آن را به برهان صدیقین ناظر دانستهاند. جُستار پیشرو به روش توصیفی – تحلیلی و باهدف بررسی دیدگاه سوم سامانیافته است. یافته این پژوهش این است که آیه یادشده در جایگاه اثبات هستی خداوند نیست وهیچگونه رهنمود درونمتنی و برونمتنی بر این اعا وجود ندارد. در واقع آیه در جایگاه پابرجا نمودن حقانیت قرآن و درستی خودگویی پیامبر اکرم (ص) است؛ ازاینرو، خودگویی هماهنگی برهان صدیقین با آیه یادشده، نادرست است.
There are various views among Islamic thinkers about the theme of that part of the verse 53 of Fussilat saying: "Doth not thy Lord suffice, since He is Witness over all things?" Many commentators have considered this sentence as a proof of the legitimacy of the Qurchr('39')an and the mission of the Holy Prophet (pbuh); From the viewpoint of a group of scholars, it signifies man`s knowledge by presence of God and His Oneness in Lordship, rubūbiyyat, and some philosophers have considered it as signifying the proof of ṣiddīqīn. This research is organized by the descriptive-analytical method with the aim of examining the third perspective. The finding of this research is that the mentioned verse is not in the position of proving the existence of God and there is no in-text or out-of-text guidance on this matter. In fact, the verse is in the position of establishing the legitimacy of the Qurchr('39')an and the correctness of the Holy Prophetchr('39')s (pbuh) self-talk; Therefore, it is incorrect to say that the proof of ṣiddīqīn is in harmony with the above verse.
Keywords: Verse 53 Chapter, Ibn Sina, Proof of Ṣiddīqīn, Ontology, Lordship Monotheism.