چکیده:
روانشناسی مثبتگرا با تکیه بر فضیلتها و قابلیتها، توانمندی انسان را تقویت میکند و در پی آن است که با شناخت و طبقهبندی قابلیتها و فضیلتها، و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در بهرهگیری از نیروهای نهفتۀ درون و بیرونش بهتر یاری کند. خردورزی، عدالتطلبی، خوشبینی، تعالی، شادمانی، امید، شجاعت و... شاخصهایی هستند که روانشناسی مثبتگرا در تعمیم و تثبیت آنها میکوشد. تعمیم و گسترش فضیلتها از یک سو موجب ظهور و بروز ایدئالهای زندگی انسان و از سوی دیگر باعث تحدید و حتی زوال رذیلتها در عرصۀ حیات وی میشود. هدف مقالۀ حاضر بازخوانی متون کهن ادبی از منظر علوم شناختی است. به این منظور حکایتهای اسرارالتوحید را که بازتابِ زندگی و حالات ابوسعیدِ ابوالخیر است، برمبنای پارهای مفاهیم روانشناسیِ مثبتگرا و به روش توصیفی- تحلیلی بررسی میکنیم. بینشِ ناشی از معرفت کمالجویانه، گذشته از اینکه حسِ نوعدوستی، سخاوت، امید، شادی، تعالی و بسیاری فضایل دیگر را در نهاد انسان برمیانگیزد، موجبِ دگرگونگی جهانبینی و رفتار انسان شده، به زندگیِ او معنا میبخشد و با ایجاد گرایش مثبت در همۀ جوانب حیات، سبب پرهیز از بداندیشی، بدمنشی، سستی، کجخلقی و قضاوتهای ناروا میشود. مطالعۀ متون ادبی که محصول تجارب زیستۀ جامعۀ ایرانی است، میتواند روند تقویت این مسئلۀ مهم را تسریع کند و پایههای ساختار اجتماعی را قوام بخشد.
Since Humankinds knew himself, He used his wisdom and knowledge in the context of science to create a life worthy of his own and to make his Happiness. Positive psychology is one of these contexts; IT, instead of focusing on human problems and disabilities, focuses on human virtues and abilities' strengthens human endowments. Positive psychology seeks to help him utilize the forces within and outside by identifying and classifying the faculties and virtues, discovering and recognizing the hidden angles of human existence. Rationality, justice, optimism, transcendence, etc. are indicators that positive psychology seeks to generalize and consolidate. The extension of virtues and abilities on the one hand gives rise to the ideals of human life and extending the virtues on the other hand delays and even erases the vices of his life. Fortunately, in the realm of Iranian literature, we have unique or unparalleled patterns and patterns that show what positive psychology wants to discover or present in Iran's literature and culture. This paper proposes an analytical-descriptive method to read literary texts with this approach and in this regard examines examples of positive psychology concepts in Asraar al-Tawhid's text.