چکیده:
منظومه نویافتۀ «فتوحات گیتی ستان»، که تنها سه سال پیش از سقوط حکومت صفویه با تمرکز بر جنگهای نامدارترین پادشاه این دودمان سروده شدهاست از جهتی در عداد حماسههای تاریخی قرار میگیرد، اما اطلاعات ارزندهای نیز از تاریخ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی در اختار میگذارد. سرایندۀ این منظومه، سید احمد نوۀ خلیفه سلطان، نسب به شعبهای از خاندان مرعشیان مازندران میرساند که در زمان شاه تهماسب به اصفهان مهاجرت کرده بودند و طی حکومت صفویان دارای مناصب دولتی و به ویژه مناصب مذهبی بودهاند. اگرچه گاهی عقلگرایی و خردورزی در نوشتار او خودنمایی میکند اما باز در نهایت، تسلیم اندیشه تقدیرگراست و قضا و قدر را عامل اصلی شکست و پیروزی میداند. شیوه بیان و انتخاب موضوعات گویای آنست که سراینده نگاهی نوستالژیک به دوره شاه عباس دارد. نشان دادن اهمیت این کتاب و نگاه متفاوت سرایندۀ آن، مهمترین چالش فکری نویسندگان است. در اینجا تلاش شده است مطالب کتاب مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن نشان داده شود.
The Fotuhat-i Gitisitan was composed in verse three years before the fall of the
Safavid monarchy. A rich historical epic, its focus is on the battles of the most
famous kings of the dynasty and provided valuable information in regards to the
social, cultural and political history of the Safavid dynasty.
The poet is the grandson of the famous grand vizier, Khalifah Sultan, who traces his
lineage to a branch of the Mar'ashi family of Mazandaran. The family had
immigrated to Isfahan during the reign of Shah Tahmasb and held different imperial
positions during the Safavid period, especially in the clerical establishment.
Despite the rationalism that marks the poet’s writing, fatalism colors his world-view
where fate is understood to be the main cause for victory or defeat. His language and
the selected topics of his composition reveal the poet's nostalgia for the glorious age
of Shah Abbas I.
The main intellectual challenge of the poet is to show the importance of his epic and
the unique perspective of the poet. This article is a synopsis and analysis of the
content of the Fotuhat-i Gitisitan and to outline what it has to offer to the historians
of the Safavi world.